tilbage

Land Rover Forum  

Index
75374: Rover 3,5l V8 - erfaring søges (18-01-2009 15:18:44)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.184.10.40)
Hej Forum
Jeg har en rover V8 3,5l motor fra 85´ stående i ok stand.
Den har ligget i en RRC med aut. gear
Mit spørsmål går på Forøgelse af moment og Hk af denne motor. Jeg har banan manifolder til den, men hvor meget mere skal der til for at den kommer til at yde mod de 400nm 180-200 hk?
Skarp knast?
Karborator omdysning?

Er det nogen i forum der har erfaring i tuning af denne motor?

Evt. også hvad omfanget af arbejde der ligger i ombygningen og ca. priser på projektet.

På forhånd tak
K.Bøgvad
Index
75409: sv: Rover 3,5l V8 - erfaring søges (19-01-2009 14:39:15) (svar på 75374)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.209.66.41)
Hej Karsten

Hvad skal motoren ligge i? Har du den 5 gears manuelle gearkasse med?
Mht tuning er der jo uendligt mange muligheder. Var jeg dig, var seriøs og havde lidt tid og tålmod tog jeg fat på nogle af de engelske eksperter. Se fx link til dem i LRO magazine eller LR Monthly. Rimmer, Overfinch osv.
Klart at indsprøjtning eller fx velindstillede Webere, skrap knast, bananmanifold, sportsudstødning, racerluftfiltre og generel trim af motoren kan gøre en del (klassisk tuning). Men hvor meget kræft der så rent faktisk kan forplante sig i underlaget kommer jo an på en masse andre ting - lige fra transmission, aksler, dæk, gearkasse, udveksling osv. Og husk at vægt, bremser og luftmodstand (skal den sænkes) også er elementer i sådan en opgradering.
Held og lykke.
Jeg glæder mig til at se og høre mere.
Index
75412: sv: sv: Rover 3,5l V8 - erfaring søges (19-01-2009 15:55:21) (svar på 75409)
Mark Strodtmann #4647, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.88.136.144)
Hej Karsten

Jeg tror det bliver RIGTIG dyrt da det er mange heste i den"lille" motor. Er selv ved at bygge/tune en 3,9l og kan sige at stempler og div dele til rover motoren er meget dyrere end til så mange andre mærker så hk/prisforholdet er noget peberet.

Manne
P.s du kan jo maile til mig hvis du gerne vil have en 3,9l istedet!
Index
75416: sv: sv: Rover 3,5l V8 - erfaring søges (19-01-2009 20:03:14) (svar på 75409)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 90.184.10.40)
Hej Søren
Jeg har ingen gearkasse med, men som du selv nævner skal der bruges en Lt77 fem trins med den tilhørende r230 tranfergearkasse, da jeg har PTO bag på denne.
Den skal , når denne tid engang kommer, ligge i min oneten.(Se billed, den har dog ændret sig en del)
Som jeg kan forstå vejer den kun ca. 185kg mod de 254kg som min nuværende motor vejer. Så der er noget at hente der allerede, da jeg går ret meget op i vægt balance i min vogn.
Det er dog lidt et paradoks da den er ret tung som standart, men fair nok.. så kan det jo kun går fremad.
Den ligger fatastisk i terræn bl.a. på grund af den "lange" aksel afstand.

Jeg er nået hertil med V8 tuning:
1: mellem knast, nye løftere m.m.
2: anden indsugning, fallstrøms kaborator fra ford V6?
3: elektroninsk tændning
4: udstødningsmanifolder (bananer?)
5: Andet?

Tak for indsigt og input( smiler )
Lad det bare strømme frit fra tank..
Mvh. K.Bøgvad
Index
75417: sv: sv: sv: Rover 3,5l V8 - erfaring søges (19-01-2009 20:37:42) (svar på 75416)
Leif Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.106.219)
Hej karsten


Nu skal du ikke glemme oliepumpen, det er jo den "vigtigste" del af motoren.

Hilsen Leif
Du har mit nummer
Index
75430: sv: sv: sv: Rover 3,5l V8 - erfaring søges (20-01-2009 09:58:29) (svar på 75416)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.209.66.41)
Hej Karsten

Ja det er jo ikke en ældre Lamborghini, så var jeg dig ville jeg hente lidt hk og en masse lyd via en kort og god sportsudstødning med bananer på. Lyden i den V8 ER det hele værd. Så inden vi kaster os ud i dobbelte oliekølere og tørsumpsmøring burde man nok se lidt på ROI.
Og ja, motoren er faktisk ikke så tung pga. aluoverdelen så sammen med en skrællet øse kan den da ikke veje alverden!

God fornøjelse - husk at holde os andre V8 maniacs opdateret.

Index
90613: sv: sv: sv: sv: Rover 3,9l V8 - erfaring søges (04-12-2009 19:45:49) (svar på 75430)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 90.184.10.40)
Hej med jer.
Tak for hjælp og råd
Som opfølgning af tråden, kan jeg nu berette at jeg er igang med at bygge på en 3,9L EFI fra 92` i flot stand. Den får anden knastaksel ,kæde og tandhjul,frostpropper, chip, komplet tændings anlæg, cr9,35:1 stempler og ringe,affræsning af blok for højere kompreesion 0,7mm , alle lejer og pakninger, afbalanceret og afvejet på alle interne dele, hedders/banamanifolder,temp. følere og olietryks kontakt , porter og afgrater indsugnings manifold og topstykker, 10,5" HD kobling, frisk lt85 gearkasse.. glemte jeg noget?
Jeg er ved at adskille motoren som skal til motor service i næste uge.
Til sidst kan jeg nævne at jeg satser på at montere et modul der gør motoren kan køre på bioetanol/benzin blanding = E85.

110èr hilsner og god jul fra K.Bøgvad