tilbage

Land Rover Forum  

Index
7596: Differentialer (05-02-2003 19:09:20)
Michael Intile (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.131.14)
Hvordan pokker virker de der differentialer. Så vidt jeg forstår sidder der tre diff. - et på forakslen, et på bagakslen og et imellem. Diff. bevirker at bilen trækker på det mindst belastede hjul, vil det så sige at når man kører normalt vil den kun trække på eet hjul, enten et forhjul eller et baghjul og når man så "locker diff. (det er jo centerdiff. man locker) så trækker den både på et forhjul og et baghjul - er det sådan det hænger sammen?
Hvis det er sådan, hvad er så problemet med bremsetesten på synshallen - der vil centerdiff. jo sørge for at baghjulene ikke løber med rundt fordi de er mest belastede - eller er der et eller andet jeg har misforstået?
Når man læser i instruktionsbogen vedr . "towing" står der at man skal afmontere en kardan - hvorfor det, er det fordi at med "towing" mener man sådan en anordning på den trækkende (slæbende) bil, hvor forhjulene bliver fikseret i to rektangulære rammer (og så sker der det samme som ved bremsetesten i synshallen - som jeg så stadig ikke kan forstå). Jeg har en Defender fra 95.
Ja - det er store ting vi går og tumler med her i Vanløse (-:
Mvh. Michael
Index
7601: sv: Differentialer (05-02-2003 20:20:39) (svar på 7596)
Rasmus Ege Olesen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 131.164.133.53)
Jeg kan ikke rigtigt forklare dig hvordan et diff det virker. Ikke på skrift i hvetfal. Men hvis du har en søn, så køb en halvstor lego technic bil til ham (hvis den bliver meget stor så bliver han nok gladere) der sider næmlig tit et diff i. Og så er det jo bare at bygge løs...

Denne løsning er måske lidt dyr. Men du ser hvordan et diff virker, plus du bliver månedens far...

LR / lego hilsen Rasmus.

PS. hvis du har en pige der ikke gider lego, eller slet ingen børn, så køb den til dig selv. Det gør jeg næmlig nogle gange...
Index
7602: sv: sv: Differentialer (05-02-2003 20:22:49) (svar på 7601)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.194.101)
Generelt står der om differetiale og differentialespær i min "Køreklar - store biler "(Lastbil kørekortsteoribog):"Differentialet består i princippet af en tandhjulsmekanisme imellem bilens drivende hjul, der er forbundet med gearkassen gennem en kardanaksel. Diff. er konstrueret så motorens trækkraft fordeles til begge baghjul,men således at baghjulene kan få lov at rotere med forskellig hastighed, hvilket er nødvendigt under svingning (dvs. trækkraften differentieres mellem drivhjulene).
Med diff.spærre kan den trækfordelende virkning ophæves, således at baghjulene kun kan rotere med samme hastighed. Herved modvirkes hjulspin ved f.eks. gat og fedtet føre....
... Kørsel i sving med tilkoblet diff.spærre medfører stor risiko for at ødelægge diff., samtidig med at kørselsegenskaberne ændres betydeligt."
Index
7603: sv: Differentialer (05-02-2003 22:15:25) (svar på 7596)
Peter Maigaard #5894, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 213.113.19.20)
Som så ofte før er svaret kun et klik væk.
www.howstuffworks.com er et slaraffenland for drenge i alle aldre, her står hvordan diff, gearkasser, motorer, trisser, kukure og alt mekanisk mellem himmel og jord virker.

Peter
Index
7612: sv: sv: Differentialer (06-02-2003 09:56:52) (svar på 7603)
Lars Jonasson #5428, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.32.26)
Den site er genial!!! Se den før din nabo!(www.howstuffworks.com)
Hilsen
Jonas
Index
7614: sv: Differentialer (06-02-2003 11:52:44) (svar på 7596)
Morten S. Andersen #5283, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 158.43.81.42)
Hej Michael

Jow, du har helt ret. Når centerdiff. er låst, er du sikker på at din LARO trækker på mindst et baghjul og et forhjul. M.h.t. bremsetesteren, så er der på min 90'er (1986) et skilt på sikringsboxen med anvisninger på hvordan man anvender centerspær o.s.v. Der står bl.a. at man GODT kan anvende en enkelt-aksel bremsetester, HVIS hastigheden ikke overstiger 5 km/t. Meeen med alle de advarsler man kan finde i dette forum er jeg ikke lige den første til at teste det.....hvis du forstår hvad jeg mener

mvh
Morten
Index
7616: sv: sv: Differentialer (06-02-2003 14:55:35) (svar på 7614)
Michael Intile (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.131.14)
Hej Morten
Tak for svaret - det var faktisk det jeg spurgte om (-: (jeg var ved at tro at jeg havde formuleret mig lidt uklart)
Problemet med ordet "towing" har jeg faktisk selv fundet ud af. Trækkemetoden jeg beskrev hedder i virkeligheden "suspended towing" og det er der man skal afmontere "propeller shaft'ed" fra akslen og det er jo så formodentlig fordi man "tower" med mere end 5 kilimeter i timen.
MEN - jeg har altså ikke helt forstået det endnu - for hvis ikke diff. er låst er det jo kun en aksel der behøver at køre rundt ad gangen???? ELLER ER JEG VED AT RODE MIG UD I EN "RUNE" (-:
Med venlig hilsen Michael
Index
7617: sv: sv: sv: Differentialer (06-02-2003 15:40:13) (svar på 7616)
Lars Jonasson #5428, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.32.26)
Hej Michael
Gå ind på den tidligere beskrevne hjemmeside (www.howstuffworks.com). Hvis du kan bare en smule "udenbysk", så er der geniale beskrivelser af forskellige typer firehjulstræk, differentialer, etc. Det hele er garneret med tegninger, grafik og små tegnefilm.
Det er genialt!
Hilsen
Jonas