7608:
sv: sv: sv: sv: De "gamle" 2.5 Diesel (06-02-2003 01:32:24) (svar på
7600)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (
ip-adr: 195.249.54.21)
Det er mest sandsynligt at en intercooler er godt for motoren. Når 2,5 td går i stykker så er det som regel stemplerne der ikke kan holde, de bliver for varme og revner, dette medfører i en del tilfælde at selve cylindervæggen revner, og en dyr opboring med isatte foringer er den eneste redning.
Når luften passerer turboen bliver den endog meget varm, man har på turbomotorer målt op til 800 grader varm luft. Når den varme luft kommer ind i cylinderen er den eneste mulighed for at afkøle den cylindervægge og topstykke, de varmeledende aluminiums stempler har jo ikke særlig god kontakt til cylindervæggene, og bliver derfor meget varme. Enhver afkøling af den indblæste luft vil derfor være velkommen.
Med hensyn til kompressionen, så er den i forvejen betydeligt lavere i 2,5 literen i forhold til 2,25 literen, så det kan motoren sagtens holde til.
Faktisk kan man få en højere ydelse af en 2,5 liter ved at montere et 2,25 topstykke, det øger nemlig lompressionen.