tilbage

Land Rover Forum  

Index
7658: Apropos bundpropper (08-02-2003 17:26:48)
Michael Intile (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.131.14)
Er det dog ikke muligt at lave en eller anden form for kugleventil som bliver presset op i en konus af vandtryk nedefra og som falder ned igen, og åbner for udsivning af kondens, når der ikke er vandtryk nedefra? Er her ikke nogle maskinmestre eller værktøjsmagere i dette forum?
Det er jo faktisk irriterende, at man - i en bil der er født til terræn - skal ud og skrue bundpropper i, for at køre i vand.
Mvh. Michael
Index
7665: sv: Apropos bundpropper (08-02-2003 19:34:36) (svar på 7658)
Ib Krause-Kjær (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.25.130)
Hej Michael,

Det er forsøgt, men med svingende held - salt, vand, støv, sand mv. kommer ind alle vegne, og gør at en sådan anordning har svært ved at blive ved med at være tæt.

Jeg har set ganske almindelige kugleventiler til manuel betjening monteret, men dels bliver de rykket af i terrænet, og dels er de følsomme overfor snavs og skal rengøres ofte for at virke.

Personligt tror jeg også, at sådanne anordninger bare giver en falsk tryghed.

Mvh
Ib - 3662 - Odder
Index
7668: sv: sv: Apropos bundpropper (08-02-2003 19:42:13) (svar på 7665)
Michael Intile (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.131.14)
Ok - hvad mener du så om en simpel hul plastikkugle med Ø 14 mm med et plastik T, du ved ligesom de der irriterende fastgørelser af prismærker på tøj, hvor man så lige kunne lirke tværstykket op i hullerne?
Mvh. Michael
Index
7671: sv: sv: sv: Apropos bundpropper (08-02-2003 19:59:10) (svar på 7668)
Ib Krause-Kjær (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.25.130)
Ideen er god nok - som barn havde jeg engang en snorkel (dog ikke til 4wd brug!) som havde en lukke-anordning i toppen med en bordtennisbold mv.

Jeg husker også godt, hvor ubehageligt det var, når der havde sat sig tang i hullet, og der kom vand ind alligevel.

Det samme tror jeg vil ske med mudder og sand, og det vil jeg nødigt udsætte tandremmen for...

Jeg har også set motorventiler monteret, og det gik da helt galt - bedst som man tror der er lukket, er der rykket en ledning af så skidtet ikke virker alligevel.

På sådan et felt tror jeg det bedste er de gode gammeldags propper - det er selvfølgelig lidt træls at skulle ind og skrue dem i - men køb evt. et rullebrædt hos Harald Nyborg - så går det lidt lettere - selv ved fortovskanten!

Men det kunne da være sjovt at forfølge ideen lidt - måske der er et kvikt hoved, der kommer med løsningen...

Mvh
Ib - 3662- Odder
Index
7672: sv: Apropos bundpropper (08-02-2003 20:20:01) (svar på 7658)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.194.101)
Jeg har set, fra min tid til søs, forskellige anordninger for at holde vand ude, men dimensionen var ganske vist betydelig større end hvad der her er tale om. Det eneste der måske ville kunne bruges med fordel sidder på mange gummibåde og påhængsmotorer (FRB - Fast Rescue Boat): på en studs fra "motorrummet" er der påsat en gummislange på ca. 5cm længde. Det der gør det enestående er at den faktisk er næaten fladtrykt så kondens og anden væske kan bortledes - når motoren så tager sig en dykker sørger trykket udefra at gummistudsen klemmes helt sammen. Jeg ved som sagt ikke om ideen derfra dur til noget i det her tilfælde men i hvertfald, hvis den gør, så kan den kun svært slås i stykker af noget udefrakommende.
LR hilsen Stefan
Index
7673: sv: sv: Apropos bundpropper (08-02-2003 20:24:17) (svar på 7672)
Michael Intile (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.131.14)
hej Stefan - det lyder faktisk besnærende.
Mvh Michael