tilbage

Land Rover Forum  

Index
77623: Ventil spm, V8 (21-02-2009 11:24:50)
Peter Maigaard #5894, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.228.217.138)
Jeg fandt denne lille plastdims under oliepåfyldningshullet, da jeg fjernede ventildækslet på en 3.9, som jeg skal igang med at bytte knast på. Den lå løst i en lille fordybning i toppen. Nu har jeg så kigget på billeder på nettet og i reservedelskataloget og kan ikke se at der indgår nogle plastkomponenter i ventilstyr, vippearme eller noget andet deroppe omkring. Jeg hælder mest til at den forrige ejer har tabt den i forbindelse med oliepåfyldning. Der lå heller ikke nogle andre stumper i sumpen. Nogen der har andre bud ?

/Peter
Index
77625: sv: Ventil spm, V8 (21-02-2009 11:50:26) (svar på 77623)
Anders Trusholm Jensen #5891, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.123.91)
Kan det ikke være et stykke topdæksel pakning?
Den er ganske vist lavet af gummi (eller kork)
men gummi kan, næsten blive hårdt som plastik. hvis det har kontakt med olie længe nok.
Hører gerne hvordan, selve reperation er gået når du er færdig, evt faldgruber, og mangel på evt speciel værktøj.. skal nok snart igang med samme udskiftning )-;
Anders #5891
Index
77642: sv: sv: Ventil spm, V8 (21-02-2009 17:59:20) (svar på 77625)
Peter Maigaard #5894, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.228.217.138)
Jeg checker lige om det skulle være noget af den gamle pakning, men det virker lidt for hårdt til at være det.

Jeg har skiftet knast på en V8'er en gang før, og har to tips (dem der har gjort det 10 gange har sikkert flere...).

1. Brug elektrisk eller trykluft-møtrikspænder når du skal løsne den store møtrik på krumtap-akselen. Ellers tror jeg ikke du kan forhindre motoren i at dreje med rundt, jeg kunne i hvertfald ikke. Alternativt kan du sætte en lang breaker-bar på, binde den godt fast på rammen og så løsne bolten med aktivering af starteren. Det virker også, men er lidt mere brutalt.

2. Nogle af de små bolte der holder vandpumpen og timingcoveret knækker sikkert. De er håbløst spinkle, og måske endda overspændte af en tidligere ejer. Første gang jeg skulle have et timing cover af knækkede 4 af dem. Det kan være svært at komme til at bore dem ud bagefter med motoren i bilen. Denne gang knækkede jeg kun een, men jeg har også motoren ude af bilen, så er det lidt nemmere at have med at gøre. Vær meget forsigtig. Williams skaffede nye bolte til mig.

Der er ikke brug for special værktøj vil jeg mene. Med mindre du altså knækker bolte, og skal lave nyt gevind osv...

/Peter