Jeg vover forsøget på at forklare forslagsteksten og laver et eksempel.
Jeg markerer forslagsteksten med: "Forslaget:" og mine kommentarer startes med "KTM:" og sluttes med "KTM slut" i hvert afsnit.
Forslaget:
Ejerafgiften for varebiler gøres afhængig af bilernes brændstoføkonomi. Vægtafgiften for nye varebiler erstattes fra 1. januar 2010 med en ejerafgift svarende til den, der gælder for personbiler.
KTM: Det her siger at vægtafgift, som vi kender det siden Lillebæltbroens bygning i 30erne, er slut fsv. ang gulpladebiler.
Fremtiden står på grøn ejerafgift som man kan udregne i denne oversigt:
http://www.skm.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/183.htmlPas på, beløbene er opgivet pr, halvår, og skal altså ganges med 2. Regn ikke med noget over 10 km/l, når man går ind i skemaet. Det vil sikkert blive takseret til mindre end 10,2 km/l.
KTM slut.
Forslaget:
Samtidig indføres en forhøjelse af
vægtafgiften for varebiler fra før 1. januar 2010, så vægtafgiften kommer på niveau med ejerafgiften for nye varebiler.
KTM: Og det betyder det samme som i ovennævnte tilfælde og altså samme beløbsskema
http://www.skm.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/183.htmlKTM slut.
Forslaget:
Endelig indføres et privatanvendelsestillæg
for varebiler fra før den 3. juni 1998, svarende til den gældende tillægsafgift for privat anvendelse for varebiler, som er indregistreret fra 3. juni 1998 til 24. april 2007. Forhøjelsen af tillægget for privat anvendelse indfases over 2 år
KTM: og dette beløb andrager kr. 5.040 om året, men starter ud med det halve i 2010 og med fuld knald i 2011, men oven i det beløb man kommer frem til i ovennævnte tilfælde.
Jeg kan eksemplificere min RRC, 2,4 diesel, 1986:
Under 10,2 km/l men ikke under 9,4 km/l kr 5.460
Hvilket beløb skal ganges med 2, svarende til kr. 10.920.
Hertil kommer afsavn af partikkelfilter kr. 1.000
Og på toppen privatanvendelsesafg. Kr. 5.040, hvorefter jeg lander på kr. 16.960, hvis man accepterer at den går 10.2 km/l
Vælger jeg så at betale 20-30.000 i registreringsafgift og får den på hvide plader, ryger den ud af grøn ejerafgift og går tilbage til vægtafgift som man kan se i dette link:
http://www.skm.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/242.html#tabel1Vognens egenvægt ligger mellem 1500 og 2000 kg og det er en diesel, hvorfor man skal se på vægtafgift pr. 3 måneder hvilket er kr. 1700 x 4 = kr. 6.800 + udligningsafgift pga diesel og det billige brændstof kr. 860 x 4 = kr. 3.440 i alt kr. 10.240.
Begge situationer er ikke specielt attraktive under indtryk af at jeg kører 6-8.000 km p.a.
Håber det er til at forstå!
mvh
Knud