tilbage

Land Rover Forum  

Index
7834: Kobling i 109 (19-02-2003 00:39:02)
christian kruse (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 131.164.145.212)
Hej:-)

Skal til at skifte kobling i en 109" 2,25 benzin fra 79, hvad er nemmest, at pille motoren ud eller gearkassen?
den er iøvrigt med overgear.

Med venlig hilsen Christian
Index
7835: sv: Kobling i 109 (19-02-2003 08:22:57) (svar på 7834)
Tony (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.21.199)
Hej Christian,

Det er lettest at skrue gearkassen løs fra kardanakslerne og så skubbe den tilbage -det giver som regel plads nok til at man kan komme til koblingen. Men husk at have en donkraft under gearkassen, den vejer trods alt omkring 120 kilo.

/tony
Index
7837: sv: Kobling i 109 (19-02-2003 09:09:10) (svar på 7834)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.81.182)
Hej Christian.Du kan ikke trække din gerkasse baglæns på grund af overgeret, mit bud er tag sædekonsollen af og tag gerkassen den vej op eller tilbage men ellers er det som relgion nogen tror på det ene og nogen på det andet.Ps det tager den samme tid hvis du tager motoren ud.
Index
7838: sv: sv: Kobling i 109 (19-02-2003 09:39:38) (svar på 7837)
Tony (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.21.199)
ak og ve, jeg overså overgearet.. men det er måske derfor det hedder overgear :)

/tony
Index
7840: sv: Kobling i 109 (19-02-2003 17:30:20) (svar på 7834)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.196.233.196)
Hvis Du tager motoren ud, har Du muligehed for at checke rammen og andre dele i motorrummet, som normalt er ret utilgængelige. Du kunne selvfølgelig demonteret overdrive og så rykke gearkassen lidt bagud. Tager Du gearkassen helt ud, kan Du checke om den er tæt eller skifte nogle slidte dele. Tager Du såvel motor som gearkasse ud, har Du gjort et stort stykke arbejde....
Index
7843: sv: Kobling i 109 (19-02-2003 20:33:23) (svar på 7834)
Thomas Clausen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.63.114)
Hej Christian!
Jeg ville pille gearkassen ud.
Selvom der er meget skrue arbejde. Der sidder en hel del skruer i sædekonsollen og hvis de ikke har været skruet fra hinanden siden bilen blev samlet, så kan det være lidt af en kamp :-)
Ved at pille gearkassen ud, så behøver du heller ikke en "giraf" for at løfte den ud - Ikke at den er let, men to mand kan sagtens løfte den ud. Bare pas på ryggen.
Ved at fjerne sædekonsollen, så kommer du også ned til steder på rammen som ikke umiddelbart er tilgængelige.

Mvh
Thomas