tilbage

Land Rover Forum  

Index
8057: Konkurrencekørsel #10 (03-03-2003 22:20:24)
Peter & Gitte Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.239.233.238)
Konkurrencekørsel
For at udvikle kørselsevnerne, skal der arbejdes på at lave konkurrencer på landsplan. Disse må gerne komme op på et seriøst niveau.
Skal dette kun kunne foregå uden for DLRK regi, i samarbejde med andre klubber, eller skal det kunne lade sig gøre i DLRK, uden at der laves underlige kompensationsregler for, at en gammel udrangeret 88" fra 73 kan deltage (læs: kører på lige vilkår med en bil, der kostet 200.000 - 500.000 er lave)? - Byg din bil og vind, eller vær gammel og forstokket og forsvind.
Det jeg mener er, at vi må komme videre med vores liv og erkende, at en gammel Land Rover ikke kan hamle op med en ny 90" TD5 chiptunet med spær, EMU undervogn osv., og at jeg er træt af, at der skal blokeres eller ses skævt til en, bare fordi man ønsker at lave nogle nye ting, og ja - det er ikke alt, der er perfekt første gang.

Set med konkurrencebrillerne på, vil det være rart, hvis der kom flere løb, hvor andre klubber/mærker blev inviteret. Jeg har selv været med til at afvikle Faxe Kalk Trophy Adventures 2002 med stor succes (og det var i øvrigt et rent Land Rover-hold, der vandt).

Kan vi som klub tåle, at der bliver lavet en seriøs konkurrenceform? Eller skal vi fortsætte i det samme gamle ørkenspor, som vi har gjort de sidste 20 år, hvor vi mødes ved et mudderhul, sparker lidt til dækkene, for derefter at sætte os rundt om lejrbålet, spise tre pølser og drikke vores medbragte øl?

Hvorfor ønsker jeg så at køre mod andre bilmærker i konkurrence? Jo, hvis jeg kun skal kører mod andre LR'ere, er det stort set kun kørerne, der er forskel på. Hvis jeg kører mod andre mærker, kan deres biler nogle ting, som en LR ikke er så god til, ergo så skal jeg til finde på, hvordan jeg kan gennemkøre det, som de kan. Resultat - jeg bliver en bedre chauffør, og får tilmed nye venner, som har andre synspunkter og meninger, end jeg selv har.

Jeg ved godt, at Dansk Off Road Sport afvikler løb for de "seriøse", men disse løb er for de virkelig seriøse, og jeg ser og hører, er del mennesker, der gerne vil deltage i konkurrencer, men der er bare ikke rigtigt noget for dem. Eller også så hører vi ikke om disse arrangementer

Skal vi inddeles efter internationale normer; original - standard - modificeret - prototype, og så følge et regelsæt, der fylder en middelsvær roman, eller skal vi selv prøve at lave nogle nye klasser /løbsformer.

Venlig hilsen
Peter Struntze
2005
Index
8072: sv: Konkurrencekørsel #10 (04-03-2003 12:03:39) (svar på 8057)
Niels Larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.246.107)
Jeg har lige taget et par citater fra din tekst og kommenterer dem, som jeg forstår det. For jeg tror ikke jeg forstår hvad du vil, hvor du vil henad?!?

"Byg din bil og vind, eller vær gammel og forstokket og forsvind."

"Det jeg mener er, at vi må komme videre med vores liv og erkende, at en gammel Land Rover ikke kan hamle op med en ny 90" TD5 chiptunet med spær, EMU undervogn osv."

"Kan vi som klub tåle, at der bliver lavet en seriøs konkurrenceform? "

Som jeg læser det du har skrevet, så vil du rigtigt gerne have noget seriøst off-road konkurrence i DLRK regi?
Men lidt efter skriver du at du ikke vil have de rigtigt seriøse med alligevel?

"Jeg ved godt, at Dansk Off Road Sport afvikler løb for de "seriøse", men disse løb er for de virkelig seriøse"

Så lidt længere nede i teksten, siger du at vi skal have konkurrencer, der ikke nødvendiggør et tykt regelsæt, det er jo også meget godt, men grunden til at det bliver tykt, er nok for at definere hvad der er tilladt i klasserne. Ellers bliver det hele jo en meget seriøs gang off-road, og det er du jo heller ikke interresseret i?
Eller hvad?
Index
8083: sv: sv: Konkurrencekørsel #10 (04-03-2003 16:02:38) (svar på 8072)
Peter & Gitte Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.54.64.205)
Hej Niels

Det er jo ikke nemt når man ikke ved hvor man vil hen.

Jeg ser meget gerne at der bliver afviklet mere seriøse arrangementer under DLRK, og gerne med deltagelse med køretøjer fra andre klubber/mærker.

Men jeg mener ikke at løbene skal være så "vilde" at man skal køre med styrthjælm under hele løbet som f.eks. ved High Land Challenge under DOS.

Jeg mener bare at der skal være plads til dem der vil mere i DLRK end bare og køre trial mod to andre en gang imellem.

Et af problemerne i DLRK med regler er at alle årgange helst skal være lige. Ved trial skal der køres i følgende klasser:
under 100" bladfjeder
under 100" skruefjeder
over 100" bladfjeder
over 100" bladfjeder
Free Lander
"specialklasse" som ikke rigtigt er defineret, men det plejer at være dem der har eftermonteret spær.


Når så der køre RR sammen med 110" så er det ikke retfærdigt for den er en lille smule mindre.

Hvad med de nye LR der født med spær ?

Andre LR der er kraftigt modifecret med fjedre-dæk-motor-gearkasse osv.

En 88" der køre med parabolske fjedre kører stort set lige op med en 90", er det rimeligt at den skal køre mod de "normale" 88"ere.

Jeg er løbet tør for tid, men vender tilbage senere i aften

Struntze
Index
8133: sv: sv: sv: Konkurrencekørsel #10 (06-03-2003 16:10:10) (svar på 8083)
Niels Larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.246.107)
Okay, det første lød bare lidt gnidret!

Men jeg forstår godt hvad du mener nu, en bedre opdeling af klasserne, og alligevel muligheder for en alle mod alle - hvis man vil!

Jeg mener heller ikke der bør opdeles helt så meget, for det er nu sjældent at der ikke er foretaget en eller anden ændring på de biler der gerne vil køre terræn. Og selvom bilen er ældre, så kan en god chauffør tit kompensere for sin bils manglende effekt/greb ellerlignende.

Ideen med et åbent DM i "land rover" lyder meget spændende, men igen er der så spørgsmålet med hybrider, ombygninger, biler med spær osv.

Men det kræver jo stadigt at der bliver lavet et regelsæt, spørgsmålet er så bare hvordan det skal se ud.