82296:
sv: sv: sv: BGF AT og aquaplaning (27-05-2009 08:29:18) (svar på
82290)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (
ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Stefan.
Jeg tror du laver for hurtige konklusioner. Du har ret i at den yderste række knopper på de her bridgestone dæk leder vand ind; men knopperne i den anden side af dækket vender den modsatte vej, så jeg tror ikke det er problmet.
Jeg kører selv på BFG All terrain og jeg har heldigvis ikke været ude for noget af denne slags, men jeg synes også selv at jeg kører forsigtigt, da jeg jo ved at jeg kører på et terrændæk, der ikke er lavet decideret til vejkørsel. Hvilken bredde har dine dæk? Jeg tror nemlig mere at det er dækkets størrelse der spiller ind her. Jeg kører selv på 265, hvilket jeg synes er meget bredt, når man tænker på, hvor langt vandet så har fra midten af dækket og ud til kanten, når man tager i betragtning at dækket ikke er designet til at lede vandet væk, ligesom high performance vejdæk.
Jeg har tidligere hørt at det permanente firhjulstræk også kan være et problem i glat føre hvis ikke det er låst. Det skulle være noget med at hjulene kan rotere med forskellig hastighed, selvom man kører ligeud. Det skulle efter sigende have noget at gøre med alle differentialerne. Dette kunne jeg godt tænke mig at få be- eller afkræftet. Jeg har i hvert fald erfaret at min bil kører meget mere sikkert i glat føre med centerdifferentialet låst. Nu ved jeg slet ikke om sådan en disko IIer kan låse centerdiff'en, eller om man skal forlede sig på ESP. Slog ESPen til?
MVH Jakob E S