tilbage

Land Rover Forum  

Index
84350: Motorproblemer 2,25 serie benzin (13-07-2009 23:50:18)
Lars Svane #5827, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.163.116.94)
Jeg vil høre om nogen har en ide til hvad mine motorproblemer kan være.

Den kører meget ujævn i tomgang, hele bilen står og dirrer. Når den får gas tøffer den en del, men kommer dog op i omdrejninger. Den har næsten ingen trækkraft og kan faktisk ikke køre.

Men historien er som følger:

Der kom en meget høj tikkelyd fra motoren. Da jeg ikke har så meget tid sendte jeg den til min lokale mekaniker, de gav en af ventilerne noget fedt og den kørte fint en enkelt dag. Dog kunne den ikke starte da jeg hentede den for dækslet til den runde dims ved siden af karburatoren var røget af da de tog ventildækslet af. (hvordan de har kørt den ud af værkstedet ved jeg ikke, for den kunne næsten ikke køre). De havde også lavet et stort hul i mine nye sæder. En dårlig oplevelse, de er ellers er ganske gode til konebilen, men den har jo også et computerstik.

Men problemet var smøring, alt i ventilhuset var temmelig tørt og der var rust nogle steder. Skiftede en stødstang og justerskruen på en ventil hvor det var helt bulet og ødelagt. Den tikkede stadig. Så skiftede jeg olie og oliefilter. Det hjalp ikke. Så skiftede jeg oliepumpen. Den tikkede stadig, der kom ikke olie til ventilhuset. Brugte lang tid på at skille hele vippetøjet ad, montere det igen, blæse i oliekanalerne. Flere gange.

Til sidst skruede jeg forsyningsrøret fra pumpen til ventilhuset af og der var der fejlen lå, et af de små huller i bajonetfatningen var stoppet. Nu kom der endelig olie til og bilen kørte som en drøm en lille uge.

Så begyndte den at tøffe når den fik gas. Kørte dog. Men en dag haltede jeg hjem med en meget høj metallisk lyd når jeg gav gas. Forsigtig kørsel med høje omdrejninger kunne den dog klare uden larm. Men lige så snart den skulle sejtrække kom lyden.

Så kom turen til ventilerne igen, skilte det hele ad, men det var ikke her fejlen lå. Da jeg efter meget moggen rundt med motorting målte tændrør efter med et multimeter var der ikke gennemgang i to af dem. Der stod også flammer op ad karburatoren da jeg startede.

Så jeg købte nye tændrør og platiner. (platiner er nu ikke monteret endnu)

Har nu brugt rigtig megen tid med bilen og her er hvad jeg har fejlsøgt:

-Ventiler er justeret og står som de skal.

-Tænding er justeret, havde dog svært ved det efter haynes metode med første cylinder i top, motoren spruttede bare og skød flammer. Så jeg gjorde det på øjemål efter hvordan rotoren stod ved cylinder et. Så startede motoren endelig.

-Har tørnet motoren med håndsvinget og sat et tændrør til stel for hver cylinder, der er gnist i alle.

-Den bruger ikke vand.

-Der er olie på.

-Den lugter slemt når den starter, men ryger ikke meget ud af udstødningen. Den er dog meget stødvis.

-Der var godt tryk på benzinen, da jeg tog slangen af karburatoren.

-Den har kørt ca. 90.000 km fra 1977. Jeg har haft den i 8 år og kørt de 40.000 uden motorproblemer, den har altid kørt lidt hårdt, men det forsvandt da jeg fik renset bajonetfatningen. Men glæden var jo kort.

-Der er masser af strøm på.

Ting der måske kan være problemet.

-Et eller andet er sket da der kom olietryk på.

-Måske er det den runde dims ved karburatoren som mekanikkeren havde stor besvær med at få samlet igen. Men den kørte jo fint bagefter.

-Kan jeg have drejet noget da jeg monterede oliepumpen, den kører jo på samme aksel som strømfordeleren, tror det nu ikke, har tjekket at strømfordelerakslen kun kan vende på en måde.

-For et par år siden (5.000 km) fandt jeg i bundkarret nogle metalstykker der lignede små stykker stempelringe, men den har kørt fint alligevel.

-Gummimufferne ved sugerøret fra karburator til strømfordeler er temmelig revnede og gamle, men det har de altid været.

-På strømfordeleren sidder en håndjusterskrue, når jeg drejer på den har den ingen synderlig effekt.

Håber dette kan give nogle spor til hvad der kan være galt. Skal i sommerhus i Hirtshals snart (>200 km) og har lovet konen efter en måneds bøvl med bilen at den nok skal være klar. Så det er jo en alvorlig sag.

Mvh
Lars Svane, 109, STW 1977 (den grå med orange blink på taget)





Index
84351: sv: Motorproblemer 2,25 serie benzin (14-07-2009 00:39:41) (svar på 84350)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.148.57)
Den "runde dims" ved carb'en! Mener du den flad toppede, ca 8cm i dia? Har denne fået et hul, eller andet hård medfart, så får carburettoren falsk luft, og så er det vanskelig at få motoren at køre ordentlig. Dimsen er et "enveis ventil" for udluftning af gasser fra motoren, (forurenings begrænsende).
Et evt forsøg med afblænding af forbindelse til carb kan opklare det spørgsmål.
Har du en "Zenith" carb, så er de notorisk for at stå af, men ofte kan det klares med et (billigt) rep sæt.
Metal stumper i bundkaret lyder ikke godt!, men vælger man et nyt motor, ja, så kører man så længe man kan.
Tænding stilles helst på gehør på serie biler. og platinerne kontrolleres, evt skiftes først, da en minimal ændring i platin afstand har stor virkning på tændings tidpunkt.
Desværre er jeg ikke særlig optimistisk, da meget tyder på at motoren er skadet, dog skulle man kunne få den til at køre nogenlunde!
Held & Lykke! Jeg har ellerslige haft en tur med min, som opført sig som en rigtig "bitch" grundet carburettoren.
Index
84356: sv: sv: Motorproblemer 2,25 serie benzin (14-07-2009 07:10:24) (svar på 84351)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.221.178)
Jeg vil bringe hængende ventiler i overvejelse.
Når motoren i den grad har manglet topsmøring, er der en til sandsynlighed grænsende mulighed for, at ventilstammerne har kørt meget tørt i styrene og derfor er revet sammen.
Dette underbygges også af din forklaring om den kvæstede stødstang.
Er det, en indsugningsventil der hænger, passer det helt fint med, at den skyder i karburiden, og det giver total forstyrrelse i hele indsugningsflowet med umulig motorgang til følge.
Prøv at få taget en kompressionsprøve som det allerførste.
Derefter prøv at løsne justeringen af ventilerne på den/de cylinder, der evt. måtte være svag i kompressionen. Det kan være, det kan komme af sig selv, hvis miraklernes tid ikke er ovre endnu.
Har du ikke umiddelbar adgang til en komp.måler, kan du fatte dit håndsving og manuelt tørne motoren. Mærk da efter, om der er ens modstnd for hver cylinder.
Gider du ikke det, kan du pille strømmen fra tændspolen og forsøge at starte med startmotoren og lytte efter kadancen. Her skal lyden fra startmotoren være helt ens rytmisk. Der må ikke være en hurtigere takt. Kræver et musisk øre! :-)

mvh
Knud
Index
84391: sv: Motorproblemer 2,25 serie benzin (15-07-2009 02:20:03) (svar på 84350)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.45.48)
Hej Lars.
Først afmonter den runde dims, og prop hullet ind til karburatoren tæt til. Før udåndingsluften fra toppen af ventildækslet gennem en oliesikker slange, ned til bagenden af bilen.
De oliedampe der kommer ud af motoren gør ingen nytte inde i motoren, de får koks til at danne sig på indsugningsventilerne, og giver dermed motoren åndenød.
Sørg for at forbindelserne på vacumrøret til tændingen er helt tætte, ellers får du falsk luft ind til karburatoren.
Det kan sagten lade sig gøre at montere strømfordeleren omvendt på akslen, selv om der er en forskudt rille i den skive, der ligger oven på drivhjulet til oliepumpen.
Tjek tændingsrækkefølgen 1342. Når cylinder 1 er i top og begge ventiler er helt lukket, skal rotoren pege mod det tændkabel der sidder på cylinder 1.
Når du får gang i motoren så prøv at lade den køre uden ventildækslet monteret så kan du tjekke om den får olie til vippetøjet hele vejen hen.
Du kan også prøve at sætte et søgerblad ind og mærke ventilspillerummet mens motoren kører.
Skulle der være en ventil der hænger så kan du mærke det på den måde.
Du er velkommen til at ringe til mig, da fjerndiagnose måske er lidt lettere over telefonen. 20296409
Venlig hilsen
Hartley 109" STW 1972, også med orange rotorblink :-)
Held og lykke med fejlfindingen.
Index
84405: sv: sv: Motorproblemer 2,25 serie benzin (15-07-2009 15:24:30) (svar på 84391)
Lars Svane #5827, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.163.116.94)
Prøvede i går aftes at afmontere den runde dims og sætte en skrue i hullet, det gav ingen forskel.

Så skulle jeg til at skifte platinder men skruen sad så stramt at jeg opgav, det kunne kun ende med at ødelægge kærven. Men møtrikken som holder kondensator og stelledningen sad så løst at den kunne skrues af med hånden. Fik den strammet og motoren kørte faktisk lidt bedre.

Men den hoster stadig ved gasgivning og har ujævn tomgang, men i høje omdrejninger kører den rimeligt fint.

Strømfordelerakslen vender rigtigt og checkede tændingsrækkefølgen med alle tændrør ude.

Prøver det med ventilspillerummet, men var bange for at det ville sprøjte ud med olie.

Mvh
Lars
Index
84481: sv: sv: sv: Motorproblemer 2,25 serie benzin (17-07-2009 00:09:18) (svar på 84405)
Lars Svane #5827, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.163.116.94)
Så fik jeg endelig motoren til at køre ordenligt. Det var vaccum slangen til strømfordeleren der var utæt. Forsøgte at bestille nogen nye gummimuffer vil williams, men Bennedicte måtte desvære sige at sådan nogle kunne man ikke få. Så måtte jeg ud i stalden og garagen og se om der var noget der kunne bruges. Mit blik faldt på en gammel romaskine, der sad nogle store gummi klodser på den. Lidt saven og boren og vupti nye muffer var lavet. Ligner lidt firkantede lakrids slik, men det virker. Maskinen kører upåklageligt. Tak Steen, det var vaccum.

Men ventil problemt er der stadig, den hakker og banker når den skal trække noget. Men er optimistisk, nu er der kun en fejl som skal løses. Prøver i morgen at starte uden ventildræksel. Måske kan den dårlige ventil elemineres ved at løsne lidt på justerskruen.

Kun syv dage til sommerhusferien > 200 km.

Ikke nemt når to voksne, to børn i barnestole, en trækvogn, en barnevogn, dyner, hunden og alt muligt for en børne familie skal proppes i en Opel astra. Enten bliver det landroveren eller en trailer.

Det er ved at blive lidt spændende.

Mvh
Lars Svane


Index
84484: sv: sv: sv: sv: Motorproblemer 2,25 serie benzin (17-07-2009 07:33:26) (svar på 84481)
Steen Andersen #5256, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.58.83)
Hej Lars

Det var da godt du fik ordnet vacuumet.

Du kan jo prøve at hælde en liter olie ud over vippetøjet, lade trække og så starte, hvis lyden forsvinder har du jo stadig en oliekanal der er bløkeret, ellers tror jag måske at det kunne være for stort spilrum ved en ventil.

Mvh Steen