85437:
sv: sv: Maling af eloxeret aluminium (08-08-2009 04:43:09) (svar på
85352)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 80.161.63.186)
Hejsa igen
Ja, det kan være lidt forvirrende når begrebet er udsat for dårlig oversættelse eller fordanskning, så som - anodisering / alusering / eloxering / eloksering. selv på engelsk er der varianter af samme betegnelse - anodization, eller på britisk engelsk - anodising.
Nogle vil sikkert mene at anodising er den originale betegnelse, i det at det er en britisk opfindelse (fra mellenkrigsårene), men anodization er den mest udbredte betegnelse i engelsk sproget litteratur.Nu kan kan det hurtigt blive en akademisk battle på ord om betegnelse/begreber, som ret beset ikke tjener noget formål.
Opgaven må være at giv Michael så mange korrekte brugbare oplysninger som mulig, således at han er i stand til at vælge for el. imod/med el. uden.
Michael er tydligt interesseret i, at optimerer sine investering mest muligt, og søger derved råd/vejledning omkring hvordan/hvorledes.
Jeg fornemmer en vis usikkerhed i Michaels forrige kommentar, hvilket er klart forståeligt efter de sidste udmærke velment indlæg, omend de er lidt modsigende.
Måske man godt kan mene at eloksering og anodisering er en og samme sag, men det er kun hvis man erkender at anodization findes i flere varianter, så som Chromic acid anodizing / Sulfuric acid anodizing / Organic acid anodizing / Phosphoric acid anodizing, samt at applikations metoden også kan varierer. Derved er anodizing ikke bare anodizing...!
Anodizied overflader betragtes almindeligvis som mere (adhesion) vedhæftende end den bare metalflade, og efter som anodization er en overflade beskyttelse, så det virker usmart at begynde at slibe i den beskyttende overflade. Hvorfor så bruge ressourser på overflade beskyttelse, hvis man alligevel bryder eller skader dette lag. I værste fald gør man mere skade end gavn, så det giver ingen mening, efter som en evt. primeren hæfter bedst på anodizied overflade kontra en ubehandlet aluminium alloy
Aluminium er som bekendt ikke bare aluminium, og bruges sjældent i ren form da rent alu. ikke besidder nogle specielt styrke, men har relative gode korrosions resistent egenskaber. Aluminium alloy deles almindeligvis i tre grupper Aerospace alloys - Marine alloys - Automotive alloys eks.vis bruges 2024, 7075 legeringer næsten kun inde for luftfart hvorimod 6111 udelukkende bruges i autobranchen, når der er tale om plade struktur. Det forholder sig lidt anderledes alu-profiler, her finders der andre legeringer, ofte for at gøre dem svejsbar.
For visse alu. alloys plader påvalses et tyndt lag rent alu. på begge side af pladen, kaldet cladding laget eller ofte omtalt som alclad laget. Dette lag skal ikke helst ikke brydes, da det yder korrosionbeskyttelse for den mindre resistent alloy, om pladen i øvrigt består af. Langt fra alle Alu-profiler har et alcald lag, derfor påføres ofte en anodized coating.
Normalt betragtes anodized coating som moderat vejrlig beskyttelse. Det afhænger naturligvis meget af det miljø coatingen udsættes for. Derfor ville jeg ikke personligt være i tvivl, jeg ville straks vælge yderlig beskyttelse fra elements påvirkning, med en zinc chromate primer i det den næsten virker som en kold galvanisering. Det var også de egenskaber man udviklede den til at have i tidernes morgen, senere i forløbet tilførte man grønt pigment så den også kunne bruges i fortidens cockpit design, ved udvendig anvendelse forstærkes den altid med en top-coat.
Alternativt er det måske være at overveje en pulverlakering...!
Må nok heller præciser at Alodine ikke er en anodized coating, men en type Chromate conversion coating. Faktisk Alodine et trademark fra det tidligere Amchem Products Incorporated (1945), som i dag er opslugt af Henkel.
Mv. Ole