86139:
sv: serie 3 gearkasse (27-08-2009 11:51:44) (svar på
86107)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (
ip-adr: 83.91.21.133)
Hej Drenge.....
Rolig nu, inden i får det hele forplumret.
Pladen med de to fjrdre er ikke en "lås" der skal holde den i gear, det er for at der er en hvis modstand så man ikke u forvarende kommer til at sætte den i bakgear, fjedrene og pladen har som sådan ikke noget at gøre med hvad der sker inden i kassen, de er en fejl 40 modforanstaltning, i kender det sikkert også fra alm borger gryder, hvor man på nogen skal trykke, trække eller andet for at kunne få den i bakgear disse foranstaltninger er også anti fejl 40.....
Det der holder en gearkasse i gear er, alt efter dens udformning, skifte mekanismens udformning eller tand hjulenes udformning, der er så store kræfter på spil at det aldrig ville kunne holde hvis det var skiftegaflen der skulle holde den i det valgte gear, gaflen skifter kun gear.
De små kugler og fjedre som dem der har haft låget af deres seriekasse kender er heller ikke det der holder den igear, de forhindre blot at gearstangen ved egen hjælp trykker bilen ud af gear når man kører.
Alt afhængig hvilken suffix gearkasse du har så er det enten det lille rulle leje i bakgears hjulet og den aksel det køre på, der holder den i gear eller hvis det er en ældre model så er det akslen's udformning der holder den i gear.
Begge måder er så viseligt indrettet at når de er iorden og fejlfri så vil belastningen på tandhjulene holde dem i gear, er leje eller lejebøs eller aksel slidt så "vipper" bakgears hjulet den fejl vej under belastning og presse ud af indgreb istedet for at blive holdt i indgreb.
Det var en lang smørre, ( håber i forstår det ) og nok ikke det Claus helst ville høre for vi kan jo så nok alle gætte hvad der må gøres og hvad det medføre af evt investeringer: bakgearhjul med aksel og hvis slemt også en ny bundgearsaksel....sur røv, men sådan er det nu...
Med venlige rover hilsner
Ole
#493