8616:
sv: Galvanisering eller .... (03-04-2003 19:12:27) (svar på
8614)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (
ip-adr: 80.162.194.101)
Hejsa Peter
Først og fremmest så løber du ingen større risiko ved alu/galvanisering kombinationen, da deres galvaniske spændingsrække er så tæt på hinanden som det kan blive - zink ligger lige under aluminium i rækken (det kan du iøvrigt også se på de diverse beslag og andet godt på bilen - de er galvaniserede og i direkte forbindelse med Birmabrighten (alu)). Du skal så også huske på at bruge galvaniserede bolte - eller i det mindste isolere de alm. stålbolte fra direkte kontakt til aluminiummet med eks. plastskiver eller lign.
Men vil du gå med livrem og seler - så læg en pakning imellem alu og kofanger.
Med hensyn til at male ovenpå et nygalvaniseret emne foreslår de kloge hoveder at der skal ventes et lille års tid inden skønmaleriet - da galvaniseringen til den tid er blevet "angrebet" af oxydering og overfladen derfor vil være en anelse ru - derved bedre vedhæftning.
Jeg har selv, efter alle kunstens regler, malet min kofanger der er af ældre dato - dog skaller malingen af visse steder - det skal så i ny og næ have en ny omgang splat.
Et andet forslag vil være at få dine kofangere pulverlakeret.
Endeligt skal du huske på at dine nye kofangere MEGET gerne må være anløbet af lettere rust inden galvaniseringen, da zinken så får et bedre bid på ståloverfladen.
LR sIII hilsener Stefan - Skanderborg