tilbage

Land Rover Forum  

Index
8614: Galvanisering eller .... (03-04-2003 17:37:51)
Peter Ross (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.47.159.57)
Hej herinde

jeg er ved at producere lidt udstyr til landroveren. Nye kofangere bagtil og en ny kofanger fortil.I min iver for at gøre det så godt som muligt er min plan at galvanisese det og derefter at male det. Det er vigtigt at det til sidst bliver malet for jeg ønsker ikke det galvaniske look.

Løber jeg ind i problemer hvis jeg galvanisere med hensyn til aluminium?

Med venlig hilsen
4742 Peter Ross
Index
8616: sv: Galvanisering eller .... (03-04-2003 19:12:27) (svar på 8614)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.194.101)

Hejsa Peter
Først og fremmest så løber du ingen større risiko ved alu/galvanisering kombinationen, da deres galvaniske spændingsrække er så tæt på hinanden som det kan blive - zink ligger lige under aluminium i rækken (det kan du iøvrigt også se på de diverse beslag og andet godt på bilen - de er galvaniserede og i direkte forbindelse med Birmabrighten (alu)). Du skal så også huske på at bruge galvaniserede bolte - eller i det mindste isolere de alm. stålbolte fra direkte kontakt til aluminiummet med eks. plastskiver eller lign.
Men vil du gå med livrem og seler - så læg en pakning imellem alu og kofanger.
Med hensyn til at male ovenpå et nygalvaniseret emne foreslår de kloge hoveder at der skal ventes et lille års tid inden skønmaleriet - da galvaniseringen til den tid er blevet "angrebet" af oxydering og overfladen derfor vil være en anelse ru - derved bedre vedhæftning.
Jeg har selv, efter alle kunstens regler, malet min kofanger der er af ældre dato - dog skaller malingen af visse steder - det skal så i ny og næ have en ny omgang splat.
Et andet forslag vil være at få dine kofangere pulverlakeret.
Endeligt skal du huske på at dine nye kofangere MEGET gerne må være anløbet af lettere rust inden galvaniseringen, da zinken så får et bedre bid på ståloverfladen.
LR sIII hilsener Stefan - Skanderborg
Index
8619: sv: sv: Galvanisering eller .... (03-04-2003 20:34:40) (svar på 8616)
Peter Ross (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.47.156.163)
Tak for svarret. Dejligt med kompetente mennesker herinde.

Mit problem er at de bagkofangere jeg er ved at lave, er lidt svære at male. De er af firkantrør og skal enten lukkes af i enderne og males, eller galvaniseres og så males.

endnu engang tak!!!!

Peter 4742
Index
8623: sv: sv: sv: Galvanisering eller .... (03-04-2003 21:44:54) (svar på 8619)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.194.101)
Problem ?
Hvis du vælger at lukke dem så slipper du i hvertfald for at få jordprøver med hjem fra arrangementerne rundt om i kongeriget - medmindre du altså synes at de er værd at samle på - nogle samler jo også på sten eller sand fra stranden - men vælger du at lukke dem OG få dem galvaniseret, skal du huske på at bore 1-2 huller (Ø7-Ø10) i bunden af dem - ellers vil der være risiko for at rørene sprænger eller vrider sig under varmgalvaniseringen, samt at de derved også galvaniseres på indersiden.
Ved en gvarmgalvanisering kan der endvidere ske det at dit emne ændrer mål og derved ikke helt kommer til at passe - så husk at indregne en vis tolerance (+ - en træskolængde populært sagt)under udførelsen.
Vælger du en koldgalvanisering/elgalvanisering så slipper du naturligvis for ovenstående problemstilling - men emnet vil ikke få en så god korrossionsbeskyttelse i længden som ved varmgalvaniseringen.
Hejsa og god arbejdslyst Stefan
Index
8624: sv: sv: sv: sv: Galvanisering eller .... (03-04-2003 21:50:42) (svar på 8623)
Peter Ross (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.47.156.163)
Jeg kan mærke at det ender med at lukke dem og så få dem pulverlakeret.

Tak

Peter 4742
Index
8651: sv: Galvanisering eller .... (04-04-2003 21:02:04) (svar på 8614)
Lars Kragh (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.91.24)
Hej !

med hensyn til vådlakeringen på galvanisering er det vigtigt med en grundning, ætseprimer eller lign., spørg hvor du køber lakken.
Ved pulverlakkering får du en meget dårlige vedhæftning. Og du riskere at der kommer bobler i overfladen, p.ga. af den høje teparatur på ca. 200 grader. Her kan jeg anbeafler at den galvaniserede blive "let" sandblæst eller der skal anvendes en speciel epoxy primer, så skal det nok holde og så ser det pænt ud.