tilbage

Land Rover Forum  

Index
8740: Tape på ledninger ? (11-04-2003 16:40:27)
Nikolai Norup #5948, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.84.220.214)
I forlængelse af mit indslag om stel på startmotoren (tak for de gode svar!):

Jeg har nu kigget nærmere på de "elektriske installationer", ie. div ledninger fra startmotoren oa i motorrummet. De fleste er tapede sammen med noget sort tape og det ser lidt makværk agtigt ud. Er det normalt at ledninger er tapede sammen på denne måde ? Det gør det jo vanskeligt at se hvad der går til hvad og evt. skifte de nødvendige ledninger, fremfor at skulle skifte hele molevitten. det ser alt i alt noget rodet ud, er der monstro nogen med forstand på ledningsspaghetti der kommer forbi nørrebro inden for de næste 4-5 dages tid, som ville have lyst til lige at give et kig i mit motorrum og forklare mig hvad der skal gøres og evt. hvordan det skal gøres.
Jeg er lidt af en ledningsanalfabet og har ikke helt råd til at sende min elskede på værksted.....

En lidt usammenhængende smøre, jeg håber i kan forstå hvad jeg mener, ellers må jeg jo lige prøve at formulere mig lidt mere entydigt og præcist og den slags.....tilsyneladende lidt et problem.....

Tak for hjælpen!
Mvh.
Nikolai Norup
Index
8741: sv: Tape på ledninger ? (11-04-2003 17:06:27) (svar på 8740)
Kristian Klinge #5331, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.243.219.200)
Hej Nicolai

Jeg kommer forbi hver evig eneste dag...
og vil gerne se på din spaghettigryde uden at love noget.

Med venlig hilsen Kristian
26224600
Index
8746: sv: sv: Tape på ledninger ? (12-04-2003 10:14:53) (svar på 8741)
Thomas (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.63.114)
Hej Niclai!
Hvis min bil kunne køre, så ville jeg gerne kigge forbi.
Men hvis du kan starte din bil, så er du velkommen til at kigge forbi Valby :-)
Mvh
Thomas
Index
8742: sv: Tape på ledninger ? (11-04-2003 18:11:07) (svar på 8740)
Torbjørn Barfod #6315, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.249.198.41)
Hej Nikolai,

Der er kun én rigtig måde at samle to ledninger på og det er ved at lodde dem. Til auto el (0,5 til 6 kvadrat) har Harald Nyborg en ganske udmærket Lodde kolbe til ca. 200kr + tin ca. 30kr.

Med hensyn til isolering af en sådan samling/lodning så kan Tape/isolerbånd være ganske udmærket, problemet er at det findes i mange kvaliteter og dermed med forskellig isoleringsevne og hvis der er noget en lodning (eller i det hele taget en lednings samling) ikke kan lide er det vand eller fugt, hvilket i en ældre LR betyder næsten i hele bilen:-). Lodningen holder dog væsentligt længere end en samlemuffe under fugtige forhold.

Til at isolere en lodning/samling er krympeflex den absolut bedste løsning. Krympeflex er for det meste en Polyfin slange der "krymper" til halv størrelse (eller mere) ved opvarmning mellem 80-120 grader (evt. med en lighter da det er flammebestandigt og man ikke har en varmeblæser). Krympeflexen føres på den ene lednings ende inden lodning/samling og herefter henover samlingen og opvarmes/ krympes. (jeg mener Autobremsen i Rødovre har krympeflex ellers skriv igen)

Hvis dine forsynings kabler (strøm kabel) til starteren er samlet/splejset er der kun en vej "nyt på" hele vejen fra batteriet, du skal bruge min. 20 kvadrat.

Mvh
Torbjørn