tilbage

Land Rover Forum  

Index
8900: en ulykke kommer sjæl.... (22-04-2003 21:01:29)
Thomas Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.204.197)
Hvad der var tænkt som en let operation endte med at blive et større projekt. Jeg skulle bare lige flytte benz.slangen, og så havde jeg knækket en bolt til termostathuset. Lidt efter havde jeg knækket de to andre. Heldigvis forblev tre stumper, som jeg derpå kunne få timer til at gå med at vride ud. Til den sidste krvædes lidt mere plads, og vupti, så havde jeg også knækket en skrue til det lille trekantede dæksel ummidelbart ved siden af termostaten. Ved nogen hvad der gemmer sig under dette dæksel? Skal jeg til at knække to skruer mere og udskifte, eller kan jeg lade være og håbe...? (i rep.bogen kan man se en illustration, hvor der går en slange / ledning op fra dækslet)
Pfh. tak /Thomas
Index
8901: sv: en ulykke kommer sjæl.... (22-04-2003 21:15:52) (svar på 8900)
Svend Bahn-Sanger #4749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 195.41.28.184)
Hej Thomas,

det gør sagen ulig nemmere hvis vi ved hvad du kører i.

bedste lr hils'ner

Svend
Index
8906: sv: sv: en ulykke kommer sjæl.... (22-04-2003 23:53:02) (svar på 8901)
Thomas (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.204.197)
Nå jahhh hvis det gør det lettere for jer... såhhh pyt da :-) serie 3 2,25 benz '76
Index
8936: Brug af værktøj. (24-04-2003 01:10:34) (svar på 8906)
Hans Hildebrandt Nielsen #6023, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 195.47.140.198)
Hej
Thomas

Jeg kan forstå på snakken, er det ikke din stærke side at løsne fastsiddene bolte/skruer(-; Så et par tip kunne måske hjælpe dig og andre der har en bolt/skrue der er groet godt fast.

Inden du sætter et stykke værktøj på,
er det en god ide at banke LET!! på bolten/skruen med en hammer eller ligende, som havde det været et søm.
Dette gør at du brækker rusten i gevindet, og det giver plads i gevindet til den gode portion god rustopløser du dernæst sprøter på, gerne af 2-3 gange. Derefter lader du det hele sidde og virke et par minutter, du kan passande bruge tiden til at finde det værktøj der passer præcis på bolten/skruen.
Er ringnøgle eller en top med sekskant og ikke med stjerne er klart at foretrække.

Når du så sætter nøglen eller toppen på skal du være sikker på at den er helt nede over hovedet på bolten/skruen, er det noget ordenligt værktøj, kan det nemt holde til at man slår det på plads.

Når du så begynder at trække, så træk med et jævnt træk mod uret, ikke noget med at rykke og flå.
Når den giver en smule efter, og det kan megetvel være sågodt som ingenting, skruer du den anden vej igen, alså med uret.
Dette gentager du i små træk frem og tilbage, supleret med mere rustopløser.
Bevægelsen vil efterhånden blive længere og længere, og den vil til sidst have løsnet sig helt.

Inden du spænder det hele sammen igen, kan du med fordel give gevindet noget kobberfedt, eller skære gevindet op med en passende snittap og sætte en ny skruge i (der er smurt med kobberfedt)

Det lyder som om det er en langsomlig proces, men det virker, og den tid det tager ekstra er sparet ved ikke at skulle pille knækkede stumper ud, og så giver det ikke blodige knoer


Med Rusten Rover Hilsen.
Hans
Index
8941: sv: Brug af værktøj. (24-04-2003 10:07:17) (svar på 8936)
Thomas (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.204.197)
Tak for svaret.
Men det er imidlertid ingen nyhed for mig. Inden jeg rørte en topnøgle, har jeg hhv. banket og hældt rustløsner på skruerne over to dage, som du ved, uden succes. Men disse skruer er MEGET møre! Så til alle andre med s 3, rør ikke termostathuset medmindre det er absolut nødvendigt. Det mest irriterende er, at min termostat er som ny, så det kan ikke engang betale sig at skifte den nu det hele er skilt ad alligevel, utroligt.
/Thomas
Index
8943: sv: sv: Brug af værktøj. (24-04-2003 11:28:39) (svar på 8941)
S. Vels (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.204.130)
Hvis du planlægger flere slåskampe med bolte der er skruet i støbejern, kan du med fordel anskaffe et sæt udtrækkere.

De kommer i et lille etui med 3-5 forskellige størrelser.

En udtrækker er en pinol af hærdet stål med et stejlt linksgevind med skarpe kanter. Man borer et passende hul i den knækkede bolt og udvælger sig en dertil passende udtrækker. Sætter en svensknøgle på og drejer mod uret. Udtrækkeren bider sig fast og skruer boltstumpen ud.

Hvis man er for voldsom og knækker den sprøde udtrækker, har man et problem. Det er ikke til at bore i hærdet stål.

Med venlig hilsen
S. Vels
Index
8902: sv: en ulykke kommer sjæl.... (22-04-2003 21:39:16) (svar på 8900)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.196.232.156)
Jeg ved ikke, hvad der gemmer sig bag trekanten ( jeg ved heller ikke typen på din bil ) men efter at have læst din beretning, må jeg udråbe : hold fingrene væk !
Index
8907: sv: en ulykke kommer sjæl.... (23-04-2003 00:32:25) (svar på 8900)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.54.44)
Under det lille trekantede dæksel gemmer der sig et hul ned til vandkammeret, hullet er beregnet til at placere en føler til chokerkontrollampen på visse modeller.
Index
8915: sv: sv: en ulykke kommer sjæl.... (23-04-2003 11:22:41) (svar på 8907)
Thomas (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.204.197)
det vil altså sige, at der er tryk under dækslet?
Index
8968: sv: en ulykke kommer sjæl.... (26-04-2003 11:42:08) (svar på 8900)
Anders Poulsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.182.236.222)
De fleste mekanikere, der laver gamle biler, har en gas/ilt svejser sidende som højre hånd, til at løsne fast-rustede bolte. Pas dog på med at bruge det på aluminium, p.gr.a dets specielle karakter.