89523:
sv: sv: LSD i LT95 (10-11-2009 23:31:11) (svar på
89518)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (
ip-adr: 87.104.35.175)
Hej med jer.
Jeg vil da prøve om jeg kan bidrage med lidt mere afklaring om starten af den bil der i mine øjne redede LR og blev grundstenen til den teknik LR stadig bruger i dag.
RR var egentlig tænkt til at have samme slags transmission som datidens LR, altså mulighed for til og frakobling af træk på forakslen ind over et reduktionsgear. Planerne var allerede lagt i 1966 og det var fra starten meningen at anvende den kendte række 6 motor fra Rover linjen. Det blev imidlertid forkastet til fordel for den nye alu. V8 som Rover havde erhvervet rettigheden til fra Buick.
Den nye V8 var for kraftig for den oprindelige opbygning og man valgte derfor at lave en opbygning med permanent 4x4 igennem en ny 4-trins gearkasse (LT95) som ganske rigtig i starten blev lavet med et ”limited slip” center diff. som dog kunne låses. Det var kun de modeller der blev produceret indtil årsskiftet 1970/71 der var forsynet med ”limited slip”, derefter blev centerdiffet erstattet af det de fleste kender.
Dengang LT95 gearkasse blev udviklet, var Rover en del af British Layland, og det var deres udviklingsafdeling der designede den, deraf navnet LT som egentlig betyder ”Layland Transmission”. Tallet 95 er afstand fra hovedaksel til bundaksel målt i mm (sjovt nok når alt andet ellers er i tommer). En af fordelene ved en LT95, er at den er lavet med mange forskellige udvekslinger imellem hoved og transfer gearkasse - og at de let kan skiftes, uden at tage gearkassen ud af bilen.
LT95 betragtes af mange som den stærkeste gearkasse i en LR, måske på grund af den forholdsvis store afstand imellem top og bundaksel og dels nok også fordi den havde sin egen indbyggede oliepumpe der tryksmører hovedgearkassen. LT95 blev brugt frem til 1983 hvor den blev afløst af en ny 5-trins gearkasse (LT77) som egentlig er en gammel kending fra Jaguar.
Det officielle salg af RR til kunder, startede i øvrigt d. 1. September 1970 hvor prisen var forrygende 1998£ for denne fine bil.
Ak ja – det var dengang
RR-hilsen
Benny #2711
(som glæder sig til når den gamle RR i stalden bliver veteran)