89896:
sv: sv: sv: Lambda / Oxygen Bank på RR P38 (19-11-2009 16:14:24) (svar på
89860)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (
ip-adr: 188.177.22.134)
Hej Andreas
Synes du skal starte med at kontrollere om stikket til sensoren er ok, ikke fugtig og ikke korroderet, der er ikke tale om stor strømvariant fra sensoren - sådan ca. 200mV - 800mV.
Omkring 200mV (0,2V) betegner man generelt blandingen som lean mix. omkring 800mV (0,8V) betegner man generelt blandingen som rich mix. Output fra sensoren bør ligge omkring 400-500mV, ved korrekt blandingforhold. Forudsat at der ikke er tale om en wideband O2 sensor, så er værdigerne anderledes.
Den omtale sensor har nok også et varmeelement i sig. Hvis varmeelementet er stået af, vil der gå længer tid før lambdasonden når sin optimale arbejdstemperatur (ca. 320℃), indtil det opnåes, vil motoren gå lidt rich i blandingen. Det siger sig selv at hvis elementet ikke kan bidrage med forvarmning, så er tidsforløbet forlænget.
Kender et beskidt cowboyder tricks, hvor man med gas-brænder opvarmer sondens tip i 1-2 min.(glødende) og så kan den lidt igen..!! men det holder ikke evigt...!
Men nu koncentrer vi os kun omkring lambda sonden, din MAF sensor kan godt snyde uden at give fejlkoder...? prøvet evt. at rens den, hvordan er tilstanden på luftfilteret...? i det hele taget er der flere fejlkilder som kan drille, og som ikke vil fremgå af OBD...!
Mv. Ole