tilbage

Land Rover Forum  

Index
9092: Rumlepotte fortsat (02-05-2003 18:18:44)
Thomas (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.204.197)
Hej igen og tak for tidligere svar. Jeg tjekkede kardanerne og konstaterede at der er slør i den foreste, der hvor selve akslen er samlet (betyder det en ny aksel?) Det ser ikke ud som om der er problemer med nogen af krydsne. Jeg har taget den forreste kardan af og prøvekørt, og der er stadig rumlen ved acc. På den bageste kan jeg konstatere at der er slør når jeg flår i den. Hele håndbremse-trumlen og kardankrydset bevæger sig sammen en halv cm's penge. Er det mit rumleproblem? Og hvordan i himlens navn skiller man bremsen ad. Jeg har en rep.bog og har forsøgt men uden held. I øvrigt virker det stadigt som om det kommer fra den forreste aksel hvilket ikke kan passe...vel?
PFH tak /Thomas
Index
9093: sv: Rumlepotte fortsat (02-05-2003 20:25:46) (svar på 9092)
S. Vels (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.204.130)
Har du friløbsnav?. Hvis det er tilfældet skal du sikre dig at de er slået fra når du tester uden forreste kardan.
Har du ikke friløbsnav, kan støjen komme fra det forreste differentiale. Der kan være en dårlig tand på kron-/spidshjul.

Med de seneste oplysninger, hælder jeg dog til den anskuelse, at bagerste kardan og alt det der sidder løst bag gearkassen er skyld i ubehagelighederne.

Prøv at montere forreste kardan, og afmontere den bagerste. Kør så en tur igen.

Under midtersædet er der måske en lem, som kan fjernes. Hvis så, kør en tur med frit udsyn ned over gearkassen. Lyt til og kig på p-bremsetromlen. Husk at kigge ud af forruden en gang imellem ;-)

Jeg ved af egen erfaring, at man aldrig skal stole på, hvor man mener lyden kommer fra i en Land-Rover.

En ny bagerste kardan til 109" koster 657,- ex. moms hos MJ. Forreste kan næppe være dyrere.

Jeg mener at kunne huske, at på nogle modeller er studser og møtrikker på kardantromlen Whitworth istedet for UNC. Så vidt jeg husker, kan du presse en 11mm nøgle på. Hæng mig ikke op på det, men prøv dig frem. De kan godt sidde fast.

Med venlig hilsen
S. Vels
Index
9094: sv: Rumlepotte fortsat (02-05-2003 21:12:43) (svar på 9092)
Ib Krause-Kjær (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.215.244.90)
Det lyder som om der er flere problemer, men umiddelbart er det bageste nok det værste, idet der kan opstå følgeskader, hvis det ikke bliver ordnet.

Den forreste kardan skal skiftes helt, hvis der er slør i samlingen - ring evt. til Midtjysk.

Hvis samlingen på midten af den bageste kardan er god nok, så køb et nyt forreste kryds til den og renover den.

Hvis jeg forstår dig ret, er der ca. 0,5 cm. slør i hele håndbremsetromle og ankerplade mv. - det lyder af ret meget. Noget kunne tyde på at boltene der holder ankerpladen er løse og måske er også selve flangen løs?

Du demonterer tromlen på følgende måde: Af med bageste kardan - den skal alligevel renoveres. Når den er væk sidder der 1 eller 2 skruer med krydskærv, der holder tromlen, når kardanen er væk - af med dem. Nu kan du trække tromlen ud over de 4 bolte-ender - den vejer lidt til, hvis du ligger akavet under bilen. Nu kan du se flangen og de bolte der holder ankerpladen - de skal sikkert spændes, og måske skal flangebolten (30 mm. ell. lign.?) også efterspændes.

Hvis flangen er løs, vil der muligivs også være voldsomt oliespild, så måske skal du skifte pakdåse/efterfylde olie samtidigt, nu du har tingene adskilt - se tidligere indlæg i form vedr. dette.

Jeg har en del manualer liggende på PDF - mail mig direkte, hvis der er noget du mangler.

Og ja - rumlelyde i en LR kommer ofte fra helt andre steder end man venter det..!

God fornøjelse!

Ib - 3662 - Odder
Index
9095: sv: sv: Rumlepotte fortsat (02-05-2003 21:30:26) (svar på 9094)
Ib Krause-Kjær (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.215.244.90)
Ups, jeg havde lige overset, at det var en serie III'er, der var tale om mht. fremgangsmåden for demontering af tromlen - princippet er vist det samme, men antallet af bolte, der holder tromlen er vist lidt større - 6 så vidt jeg husker - men måske der er et klogt serie III'er-hoved derude et sted, der har svar på rede hånd?

Ib - 3662 - Odder