Hej Rasmus.
Diff, dæk, hjullejer og resonans.
Jeg havde på et tidspunkt en gearkasse som hylede og skreg i en grad, der gjorde tinitus til skamme.
Den blev skiftet og så fortsatte larmen. Nu kunne jeg så høre det bagerste diff, der rumlede og bragede. Det var ret nemt at konstatere fejlen. 3-4 mm slør ved bagerste kardan.
Diff'et blev skiftet og ny støj opstod. 33x12,5 MT-dæk støjer en hel del.
Andre hjul på og så kunne jeg pludselig høre den skønne summen/brølen fra motoren, vindstøjen og alle de andre biler (ja, åben vogn er et hit).
Hvis rumlem er der, når bilen ikke trækker, ville jeg lede de "passive" steder, dvs, de steder hvor der ikke direkte overføres kræfter.
Kardaner f.eks. kan lave masser af rumlen, men det er typisk ved belastning eller bestemte hastigheder,
Gearkassen har jeg aldrig hørt rumle. Skrige/hyle under belastning, ja, men aldrig i "ligevægt".
Rumlen kan også sagtent komme fra hjullejerne.
Mine personlige erfaringer med dette er ikke gode.
http://www.dlrk-ssj.dk/specindex.asp?wurl=900092&topkat=2&kat=207Og så er der selvfølgelig alle de mange steder på sådan en prægtig vogn, hvor ting kan gå i resonans og lave mærkelige lyde. Men det vil normalt ikke opstå ved alle hastigheder.
Jeg ville som det første gå ud og løfte bilen og og rykke lidt i hjulene, dreje dem rundt og lytte godt efter.
det var mine erfaringer.
Jesper