tilbage

Land Rover Forum  

Index
9642: Rumlen fra transmission/undervogn (16-06-2003 15:11:16)
Lars Hermansen #3160, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.160.195.68)
Hej

Jeg er ved at blive skør over en rumlen i min undervogn. Det drejer sig om en 110" fra 87 der er blevet opgraderet med motor, gearkasse og aksler fra en 130" TD5 fra 99.
Rumlen starter ved ca. 60 km i timen, og ændrer frekvens med hastigheden uanset gear (følger ikke motoromdrejninger). Den forsvinder hvis motoren hverken trækker eller bremser, f.eks. ved kørsel med samme fart ned af bakke. Jeg tror ikke det er dækfejl da disse lige er blevet høvlet runde og afbalanceret. Fejlen kunne evt. ligge i den bagerste kardan da denne er blevet kortet ned (og afbalanceret). Jeg kan bare ikke forstå hvorfor vibrationerne forsvinder når motoren ikke trækker.

Er der nogen der har nogle forslag. Kan man evt køre uden en af kardan'erne og på den måde udlukke en aksel, uden centerdifferentialet tager skade ?

Med venlig hilsen
Lars Hermansen
Index
9643: sv: Rumlen fra transmission/undervogn (16-06-2003 15:57:18) (svar på 9642)
Steen Larsen #0411, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.215.120.129)
Hej Lars
Jeg har lige reduceret lydniveauet (for der er jo ikke støj i en Land-Rover) med 50% i Grimlingen ved at spænde de to møtrikker der holder udgangsflangerne på plads i reduktionsgearkassen. Møtrikkerne der er selvslåsende skal spændes med et ret stort moment. Jeg bruger en 3/4" topnøgle med forlængerrør. Husk at låse flangen med et stykke værkstøj, så det ikke er tranmissionen, der skal overføre momentet.
Hvis ikke min forklaring er god nok så spørg igen.
Held og lykke
Hilsen Steen 411
Index
9646: sv: sv: Rumlen fra transmission/undervogn (16-06-2003 17:00:40) (svar på 9643)
Lars Hermansen #3160, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.160.195.68)
Tak for svaret Steen, men jeg fatter det ikke. Er det i forbindelse med håndbremsetromlen, eller indenunder?

med venlig hilsen
Lars Hermansen
Index
9648: sv: sv: sv: Rumlen fra transmission/undervogn (16-06-2003 19:35:31) (svar på 9646)
Michael Intile #6101, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.131.14)
Prøv at tjek om din håndbremse hænger - min håndbremse hang en lille smule og det gav en rumlen med symptomer der ligger meget tæt på det du beskriver.
Mvh. Michael
Index
9658: sv: sv: sv: Rumlen fra transmission/undervogn (17-06-2003 06:09:31) (svar på 9646)
Steen Larsen #0411, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.215.120.243)
Hej Lars
Når du tager den bagerste kardanaksel af ved bremsetromlen så kommer der en stor møtrik til syne formodentlig i størrelsen NV 30 (nøglevidde 30 mm) og når du tager den forreste kardan af ved gearkassen kommer der en møtrik NV 22 til syne. Det er disse to møtrikker, der skal spændes. Årsagen om Michael Intile nævner med en hængendehåndbremse er heller ikke usandsynlig.
Med venlig hilsen
Steen
Index
9647: sv: Rumlen fra transmission/undervogn (16-06-2003 18:18:06) (svar på 9642)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.63.77.200)
Hvis flangerne sidder fast, kardankryds og stråler er ok. Hvis diferentialer og hjullejer også er ok, så er der en tredie mulighed. Et kardan kører ikke lige hurtigt over en hel omdrejning, hvis det ikke går lige ud. Det kan der kompenceres for, hvis de to kryds er drejet rigtigt i forhold til hinanden og i forhold til vinklerne. Så hvis akslerne sidder i en anden vinkel i forhold til den oprindelige eller en kardanaksel er drejet en kvart omdrejning så giver det en del rumlen.
Ja du kan sagtens demontere et kardan af gangen og køre med låst diff for at teste. Kørsel med det forerste kardan permanent demonteret er usundt for centerdifferentialet.
Ole