tilbage

Land Rover Forum  

Index
9681: Anden motor (18-06-2003 16:53:56)
Richi (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.237.45.220)
Jeg har en serie III, med en santane box, jeg vil gerne lække en diesel i denne bil og gerne af andet fabrikatend Landrover.
Hvilke motore er der gode erfaringer med ?
Jeg prøvede i syd afrika med en 2,8 liter nissan, række 6, og den kunne ikke trække mig op i 3 gear, så det var skidt.
Har hørt at Perkins er god, men hvor får man dem, hvad er ellers godt ??
Index
9682: sv: Anden motor (18-06-2003 19:13:57) (svar på 9681)
Michael Intile #6101, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.131.14)
Hvorfor vil du ikke have en Land Rover motor. En 300 Tdi gør alle andre dieselmotorer til skamme (jeg kender ikke TD5´eren).
En 300 Tdi´er er en brasiliansk International motor - samme fabrikat som i de der store amerikanske lastbiler som jeg ikke kan huske hvad hedder. Forøvrigt ligger der en 300 Tdi i en eller anden seriøs Ford, godt nok i en modificeret version der hedder Power Stroke 2.8.
Jeg går ud fra at når du skriver "santane box", mener du en Santana-motor, den kender jeg ikke andet til end at den er fra Spanien (bilen er i hvert fald), men vær opmærksom på afgifter hvis du skifter fra benzin- til dieselmotor.
Mvh. Michael
Index
9712: sv: sv: Anden motor (20-06-2003 15:35:46) (svar på 9682)
Richi (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.237.45.220)
Tak for svaret, jeg syntes bare tit man hører om hovedrep. af Landrover motorer, derfor er jeg af den opfattelse at de ikke er så "holdbare" nu kender jeg så intet til 300 tdi og heller ikke til 200 tdi, og det er da muligt at det er anderledes.Er det ti at få sådanne motoere for ussel mammon ?.
Jeg er informeret om at den gearkasse de brugte i santana modellen, er stærkere end i andre s III modeller ??
Index
9713: sv: sv: sv: Anden motor (20-06-2003 15:58:38) (svar på 9712)
Michael Intile #6101, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.131.14)
Selvfølgelig hører du om LR-motorer der bliver hovedrepareret. Når 70% af alle de LR´er der er produceret sinden 1947 kører endnu, vil der uværgeligt komme nogle reparationer. Derudover er der i Danmark en speciel mentalitet der gør, at man med djævelens vold og magt skal kunne sige "MEEEN" - man får det så godt af at sige "LR er en robust bil men xxx kan de altså ikke finde ud af at lave" (uanset at de fleste motorer der er lagt i LR´er gennem tiderne, kommer fra særdeles velanskrevne motor- producenter). Jeg har så sent som for en måned siden "hørt" om den første 300 Tdi´er der har gået 800.000 km - men altså kun hørt, men når jeg kører i min egen bil, tvivler jeg ikke et øjeblik at den kan på. En anden ting er de opgaver man sætter LR´eren til at løse
.......... den er altså underlagt almindelige regler om metals brudstyrke o.s.v. og den har det ikke specielt godt med at køre et halvt år uden mototolie - det er der nogle der glemmer en gang imellem.
Jeg ved ikke hvad sådan en sag koster, men de er til at få - gearkassen der "rigtigt" hører til er en R380 og den er ihvertfald stærk nok - god fornøjelse!
Mvh. Michael
Index
9755: sv: Anden motor (25-06-2003 22:08:17) (svar på 9681)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.196.233.226)
Du har en lidt usædvanlig bil med en Santana(gear)box. Hvis du ikke vil have en LR motor, så er en Perkins Prima et godt alternativt, men jeg må bifalde Michael Intile i synspunktet, at en LR motor er det bedste valg.
Til din S3 passer ganske udmærket tre motorer: 2,5 diesel, 2,5 l diesel med turbo og 200 tdi. Sidstnævnte er ldit vanskeligt at montere, men det er set udført flere gange hertilands. Det kan være, at Santanaboxen ikke passer sammen, men så må du skifte den med en standard S2 eller S3 box. S2 er mere holdbart, men ikke synkroniseret i 1, 2 og bakgear. Kørselsmæssigt betyder det dog intet...
Index
9820: sv: sv: Anden motor (30-06-2003 15:45:44) (svar på 9755)
richi (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.237.45.220)
Tak for svaret, du siger nu 2,5,2,5 turbo eller 200 tdi, er det ikke lidt lidt med en 2,5 til at slæbe en 109 stationcar ??, og 200 tdi er det ikke "blot en 2,0 med indsprøjtning, dette lyder ikke af meget når man er van til en 4,1 liters chev. der har ganske meget bundtræk.Men der er jo mange der har de motore !!!. jeg har hørt meget godt om Perkins, langsom men tons af bundtræg. jeg vil gerne ringe og høre mere hvis jeg får et nr.
Richi
Index
9822: sv: sv: sv: Anden motor (30-06-2003 16:39:53) (svar på 9820)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 192.38.163.36)
Hej Richi!

En Land Rover turbodiesel er fin til at trække en 109"; du får aldrig en racer ud af det, men det er vel heller ikke meningen? Hvis du har tænkt dig at bilen skal køre på offentlig vej er en turbodiesel også det stærkeste du lovligt kan lægge i din bil, med mindre du virkelig vil til at slås med bilinspektionen, eller med mindre du er den heldige ejer af en 109" Stage One...


Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
Index
9823: sv: sv: sv: Anden motor (30-06-2003 16:42:23) (svar på 9820)
Jon Leiton Larsen #5159, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 152.73.126.185)
200 henviser til det tryk, hvormed dieselolien bliver sprøjtet ind i cylinderen inden forbrænding. En 200Tdi sprøjter med 200 bar og en 300 med 300 bar. Begge motore er på 2,5l.
Med venlig hildsen Jon Leiton Larsen
Index
9825: sv: sv: sv: sv: Anden motor (30-06-2003 16:58:20) (svar på 9823)
Benny Jepsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.91.42)
Hej Jon
Dit svar er desværre ikke helt korrekt.
Tallene er kun en modelbetegnelse og har ikke noget med motorenes data at gøre.
På 200 Tdi er motorblokken mere lig med den gamle 2.5 l blok, og kan derfor passe på et koblingshus der er beregnet for en 2.5 l motor. Derfor er de mere populære til ombygningsprojekter.
På 300 Tdi er der lavet en del om, bla. tilpasningen til koblingsflangen. Dette gør at der normalt også bliver skiftet koblingshus og gearkasse når der monteres en 300 Tdi i en Defender der ikke er beregnet til det.
Mht. indsprøjtningstryk arbejder begge motorer med et åbningstryk på 200 bar, men 200Tdi har et sekundær tryk på 280bar og 300Tdi et sekundær tryk på 300bar.
Mvh. Benny (2711)
Index
9829: sv: sv: sv: sv: sv: Anden motor (30-06-2003 18:08:21) (svar på 9825)
Michael Intile (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.131.14)
Hej Benny - dejligt med sådanne oplysninger, de er guld værd. Personligt har jeg levet i samme vildfarelse, vedrørende indsprøjtningstryk, som Jon. Jeg mener også at vide et der er 4 hovedlejer i en 200 Tdi og 5 hovedlejer i en 300 Tdi - det kunne være rart her ved denne lejlighed at få bekræftet/afkræftet dette.
Mvh. Michael
Index
9831: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Anden motor (30-06-2003 20:38:34) (svar på 9829)
Benny Jepsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.91.42)
Hej Michael - En 200 og en 300Tdi er meget ens når der er tale om selve motorblokken (på nær koblingsflangen). Det vil sige at de også begge har 5 hovedlejer. Der hvor de adskiller sig væsentligt er f.eks på oliepumpen, hvor der er tydelig forskel på den måde de er opbygget på. - En 200Tdi har oliepumpen (tandhjulspumpe) placeret nede i bundkaret, drevet med et vinkelgear nøjagtig som en gammel 2,25 eller 2,50. - En 300Tdi har oliepumpen (rotorpumpe) indbygget i forkammeret drevet direkte af krumtappen. - Der er mange andre steder de to motorer er forskellige, så udviklingen fra 200 til 300Tdi har ikke stået stille.
Mvh. Benny (2711)
Index
9832: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Anden motor (30-06-2003 20:46:30) (svar på 9831)
Michael Intile (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.131.14)
Tak for det!
Mvh. Michael