tilbage

Land Rover Forum  

Index
9785: Min nye bil (27-06-2003 15:58:06)
Michael Nielsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.54.77.22)
Kære alle hjælpsomme forum-svarere

Så skete det endelig. Jeg har købt en 109" serie 2A med truckcap fra 1965, men den trænger til adskillige kærlige hænder. Jeg er bange for at min bror til offentlig hån har lagt billeder på nettet her:
"http://home.tiscali.dk/hhn/div/landrover/index.htm"

Nu står jeg så og mangler lidt viden om ramme renovering (gode bøger?), hvor jeg får fat i værkstedsmanualer - gerne danske, hvilke tændrør skal jeg have fat i for at tjekke motoren, hvilken type motorolie skal jeg fylde på.

Alle gode tips modtages med kyshånd.

Venlig hilsen

Michael Nielsen
Index
9794: sv: Min nye bil (28-06-2003 11:43:11) (svar på 9785)
Morten S. Andersen #5283, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.160.11.78)
Hej Michael

Tillykke med din bil. Bøger kan du vist købe i klub-butikken, men hvis du ikke kan får dem alle, har jeg flere gange købt litteratur hos Brookland books over nettet. Virker fint og hurtigt. check :http://www.brooklands-books.com/

mvh

Morten
Index
9795: sv: Min nye bil (28-06-2003 11:47:06) (svar på 9785)
S. Vels (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.47.157.215)
Ny er jeg ikke den store fan af Haynes manualer til folk med andet og mere end et komplet værktøjssæt til 49.95 incl moms. Men vil man igang med rammen og andre "store" ting er Haynes' "Guide to purchase and restoration" en udemærket bog. Den er ikke en manual som sådan, men en projektbeskrivelse af en gennemgående restaurering af en sIII SWB med masser af fotografiske illustrationer.
Derudover er den originale værkstedsmanual et MUST!
Dine øvrige spørgsmål, samt andre der vedrører forbrugsstoffer og serviceprocedurer, bliver besvaret til fulde i værkstedsmanualen. Herunder alle mål, vægte og indstillinger. Samt, naturligvis, alle reparationer.

Kontakt evt. klubbutikken og hør hvad den kan levere. Sådan et par publikationer tjener sig hurtigt ind igen.

Med venlig hilsen
S. Vels
Index
9796: sv: Min nye bil (28-06-2003 11:50:53) (svar på 9785)
Torbjørn Barfod #6315, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.215.221.175)
Hej Michael,

Har kigget lidt på din brors billeder..Hmmmmmm......

Hvad angår renovering af rammen efter at have set bare lidt af den er..
http://www.designa-chassis.co.uk
Eller
http://richardschassis.co.uk
Sidstnævnte skulle flere medlemmer have brugt med gode erfaringer.

Dertil håber jeg du har en MEGET MEGET forstående familie, et veludrustet værksted og en masse god tid:-)

Held og lykke, glæder mig til at se resultatet.

Hilsen
Torbjørn
Index
9797: sv: Min nye bil (28-06-2003 11:53:48) (svar på 9785)
S. Vels (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.47.157.215)
Hov. Jeg overså at du nok har brug for at starte motoren inden alt for længe.

Smut ned og hent 4 Denso D08 tændrør, et sæt søgerblade og et par dunke Duckams Q 15W-40 og et oliefilter.
Hvis der er H, L og ML på oliepinden, fyldes der til L mærket.
Tændrør stilles til ca 0.8 (70-bladet går ind uden at stramme, 80-bladet går ikke ind).

Med venlig hilsen
S. Vels
Index
9810: sv: Min nye bil (29-06-2003 20:28:57) (svar på 9785)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.161.32.214)
Okay, Tillykke med bilen...
Har selv udført een restaurering - for ca 30 år siden...
Inden Du går igang med projektet, sæt bilen på en autotrailer og smut forbi den lokale synshal. Forklar, at du påtænler en restaurering af veteranen og at stelnummeret er vanskeligt at se og du har behov for en genindhugningstilladelse. med den i hånden kan du gøre følgende...

1. af med karossen og læg den på lager
2.af med aksler og fjedre
3. ud med drivlinien
4.stil rammen på et par bukke og check den godt igennem.
5. kan den reddes, så gør det eller få fat i en brugt/ ny
6. skal bilen drives af diesel eller benzin. Vælger du diesel, så smid benzinmoytoren væk uden at græde. I modsat fald start benzinmotoren op - følg Vels's råd -. Jeg vil anbefale dig en dieselmotor.

Det er de væsentligste skridt. Godt værktøj er det halve arbejde og gode værkstedshåndbøger ligeledes.

Du kan få masser af gode billige r-dele hos Williams eller direkte fra UK. Dit budget vil ligge på ca. 40.000 DKK, hvis det skal blive en rigtig flot LR.

God fornøjele...
Index
9816: sv: Min nye bil (30-06-2003 08:41:01) (svar på 9785)
Thomas Holm #3251, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.97.146.140)
Det var da det dejligste projekt. Jeg har selv lavet to i stand fra samme niveau eller dårligere, så op med modet. Det drejer sig kun om at arbejde sig frem, og ikke drukne i at det ser umuligt ud.
De to jeg renoverede, skildte jeg ad fra "torpedoen" (der hvor dørernes hængsler sidder fast), for så kan man komme til det meste. Og så er det bare at gå igang med svejseværket. En gammel slaggehammer fra en pinsvejser er super til at lokalisere hvor der er rusten.
Jeg sluttede med at henholdsvis slibe og sandblæse de to jeg lavede, for derefter at male med en meget zinkholdig maling og efterfølgende et godt lag Suvo (fed sort udvendigt og tynd brun indvendig).
Bilen ser ud til at være rigtig flot i karossen, så der er helt sikkert noget at arbejde med. Det er sjovt med det røde skilt på instrumentbordet som fortæller forholdsregler ved kørsel i de lave gear... Skæg bil!
Index
10020: sv: Min nye bil (10-07-2003 12:17:16) (svar på 9785)
Michael Nielsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.54.77.15)
Tak for alle svarene!

Jeg har lige sat nye tændrør i, nyt oliefilter og nyt olie på. lånte et batteri og den startede bare!

Nu skal den snart flyttes, men det er sværere at finde et sted til den end jeg troede her i København ;-(
Jeg vil prøve Pouls opskrift mht. flytningen.

Jeg har lige et nyt spørgsmål:
Kan man ricikere at købe en brugt bil der ikke kan genfremstilles til syn uden at det fremgår af registreringsattesten?

Tak for hjælpen alle sammen - også de skeptiske ;-)

venlig hilsen

Michael Nielsen
Index
10021: sv: sv: Min nye bil (10-07-2003 14:20:21) (svar på 10020)
S. Vels (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.204.130)
Du kan altid fremstille en bil til syn. Det er dog ikke altid lige nemt.
Hvis bilen ikke eksisterer i systemet, skal Told & Skat blandes ind i sagen.
Har du nogle papirer overhovedet?. Den originale toldattest?. En eller anden dokumentation for at bilen har kørt indregistreret i Danmark?.

Du kan i værste fald risikere at;
1. Bilen skal vejes.
2. Der skal betales reg. afgift (ikke ret meget på så gammel en bil).
3. Bilen skal oprettes i systemt (igen)
4. Stelnummer skal (gen-)ihugges.

A. Fremstilles til syn.
B. Afgift betales.
C. Nummerpalder anskaffes.

Se godt efter stelnummer og gå papirer igennem. Ring herefter til Bilinspektionens hotline på 7013 1212 (mandag 08.30-14.30, tirsdag- torsdag 8.30-15.30 og fredag 8.30-13.00) eller mail bilteknik@bilsyn.dk.
Tag også gerne en snak med Told & Skat om de nærmere omstændigheder.
Herefter skulle du gerne have et overblik over omfanget og rækkefølgen af diverse konsultationer hos de offentlige myndigheder. Tag det som det kommer. Det kan nogle gange minde om Kafka's "Processen". Husk på at der er op til 3 ministerier indblandet i sådan en sag; Skatte-, Trafik- og Justitsministeriet.

Synshallerne er ofte hjælpsomme og servicemindede.
Motorkontorene er ofte ligeglade med andet end korrekt udfyldte papirer.
Skattekontoret er bare interesseret i at udfylde formularer med 17 gennemslag, for derefter at vise vej til Kasse 1.

Lykke til på din lange, spændende vej til et flot stykke historisk bilkultur.

Med venlig hilsen
S. Vels