98575:
sv: Høvelte = defekt starter (01-06-2010 17:51:11) (svar på
98538)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (
ip-adr: 88.83.80.201)
Jeg har lige sat ny starter i da den gamle simpelthen var for slidt til at virke.
Men inden jeg gjorde det, afmonterede jeg den gamle (for første gang) og skilte den totalt ad og rensede.
Alligevel endte det med en udskiftning... Men historien er:
Hvis du ikke før har prøvet at hive starteren ud af en Diesel, så er der lige et par tricks jeg lærte på et par timer ekstra. For det første er der tre bolte/møtrikker der holder starteren fast. Først løsner man alle tre indtil de lige slipper, så går det nemmere. Derefter tager man de to nederste helt ud. Den midterste skal man have modhold på på bagsiden. Det er lettest at få en af de der hængemule fastnøgler ind her, da den kan følge motorens krumning.
Så fjerner man ledningerne (og husker hvor de kom fra) og til sidst kan man tage den øverste skrue ud. Nu er starteren løs.
Hvis dine motorophæng er lidt slatene, som i min, skal du have en lille saksedonkraft eller lignende sat i spænd mellem motoren og rammen, for lige at flytte blokken ca. en cm.
Tricket til at få dyret ud i et snuptag (?) er at man trækker starteren ud af hullet og mens man med dirrende muskler står og balancere med den på to fingre oppe mellem motor og ramme, skal man nu rotere den en halv omgang om længderetningen. Derefter lader man flangen glide ud mellem ens nu smertende fingre og først ned mellem motor og ramme. Hvis du har presset nok med donkraften kan man lige nå at undgå og få starteren over tærene når den rammer gulvet!
Der er flere skruer man kan skrue af på starteren, og det gør du bare, på nær en af dem. Nu kan man skille selve starteren ad og tage relæet af. Der sidder en skrue med kontramøtrik på siden af overgangen mellem starteren og relæet, det er en aksel der holder udtrækkergaflen til tandhjulet. Den lod jeg lige så stille være, da der er en excentrik, som kan justeres på snedig vis - jeg ved ikke hvordan...
Hvis du hiver starteren fra hinanden lidt forsigtigt kan du nemt se hvordan den skal samles senere.
Relæet har to skruer i enden, der holder dækslet over selve kontaktfladerne. Dem piller du ud imens du varmer en loddekolbe op. Når der er varme på kan du smelte de to lodninger i hver side, skiftevis, og vrikke dækslet af. Ved at varme lodningerne op og blæse på dem kan du rense loddetinnet bort så det er nemmere at samle huset igen.
Inden i huset sidder hovederne fra de to terminalskruer og fungere som kontaktflader for relæet plus en plade der slutter kredsen.
Der burde være to dupper i hver ende af pladen, men på min var de helt ædt væk og der var to modsvarende huller i enden af skruerne.
Jeg gjorde det at jeg filede af skruehovederne indtil hullerne var væk på den værste skrue og filede derefter samme mængde af den anden, ved at kontrollere med skydelæren, så de stak lige langt op fra huset. Man kan måle fra kanten og ned på skruerne, når de sidder i.
Dupperne genskabte jeg ved at lave en fordybning i et stykke fladjern med et bor af samme diameter som dupperne, ca. 3-4 mm dyb. Så lagde jeg pladen ned over hullet med en af de afbrændte dupper over hullet og brugte en lille dorn til at banke materiale ned i fordybningen under pladen med. Efter at have fremtryllet fire friske dupper, var det som den gode bog siger, bare at samle huset og den rentgjorde starter i omvendt rækkefølge (husk at huset til relæet kan vende to veje, så mærk det op)...
Pas på at støtteboltene kommer til at passere på den udvendige side af de pap der isolere dem fra kobberlederne inden i starterhuset!
Der er nogen der anbefaler at man smøre grafit på stemplet til relæet, det havde jeg ikke så jeg "overtegnede" stemplet med en tømreblyant jeg til gengæld har. Smøringen af tandhjulet skal være minimal og den senere nyindkøbte starter var feddet meget let på akslen og ikke andet.
Monteringen er ligetil hvis du huskede hvilken vej du tog starteren ud :-)
Nu virkede min starter super duper lige til to dage efter, da den bare sagde klik og ikke ville noget som helst.
Efter jeg fik den ud viste det sig at gaflen mellem relæet og tandhjulet var så slidt at den simpelt hen hoppede af - det var så her jeg valgte at sætte en helt ny på. Og det er så her at der sikkert kommer en skov af protester over at jeg ikke "bare" reparerede gaflen - jo do, på en øde ø måske!
Men det kan altså fint lade sig gøre at skille relæet ad og renovere det selv. Jeg skilte lige det, meget let brugte, relæ ad på den kasserede starter for at se om der var kommet ar eller andet bavl med det, men det så ud til at metoden med at lave nye dupper osv. virker fint.
Mvh
Jens