Land Rover Forum

Svar på indlægget:

"Hjemme-piggede" dæk (14-08-2010 11:25:26)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Hej

I vinters holdt jeg så der i indkørslen og orienterede mig gennem snefoget en tidlig morgen. Bilen var den nu hedengangen Polo 1.3 Coupe, som desværre blev offer for en Arla tankvogn senere på vinteren. Der lå vel 20 centimeter sne på vejen, da sneploven ikke kommer før op ad dagen heromkring.
Lidt længere henne ad vejen kan jeg se en bil der prøver at komme ud på vejen, det er naboen i sin Grand Vitara, hans indkørsel har en svag hældning op mod vejen.
Der er ingen andre i sigte så jeg drejer ud på vejen og bevæger mig hen til naboens indkørsel. Han har ikke mere sne der end jeg har. Alligevel kan han ikke komme ud på vejen...

Dæk: Jeg har mine piggede Hancock vinterhjul på - naboen et sæt ubestemmelige A/T dæk.

Nu sidder jeg så her i sommervarmen og overvejer hvilke dæk der skal på min SIII og en plan er ved at forme sig. Hvis man skal ud på sand eller sne er det man høre; brede floatation dæk med fint eller intet mønster. Men sådan et golfvognsmønster er ikke selvrensende, så i samme øjeblik man møder modstand kommer man ikke videre (naboen). Alternativet er et groft M/T dæk der kan grave sig igennem til fast underlag. Men hvis der så er is under sidder man der igen... Her er det så at piggene tager ved (som på Poloen).

Jeg har så fundet disse MaxiGrip pigge til at skrue i dækkene, de kan skues ud om sommeren og genbruges. Nogen bruger dem på snescotere, gummiged og MC, så de sidder jo nok godt nok fast i dækket. Jeg er rigtig, rigtig glad for pigdæk, når folk sejler rundt på vejene med deres fine dyre vinterdæk, har jeg kunne køre med næsten uændret fart med piggede dæk til den ½ pris og aldrig siddet fast heller ikke de dage de lukkede skoler og det hele sidste vinter.

Så nu hvor jeg har fået en rigtig bil, ønsker jeg selvfølgelig ikke at blive til grin pga. dårlige dæk. Planen er ved at forme sig...
Nogen grove dæk med skrue-pigge.
Lyder det ikke fantastisk, eller?

Mvh
Jens

Link: www.maxigripstore.com/ (Grene har dem i DK)
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "lavgear"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.