For sen indsprøjtning af diesel. (31-08-2010 10:36:19)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn
God formiddag forum.
Jeg har en temmelig kraftig røgudvikling fra min SIII D. røgen har en lidt grålig farve og jeg antog at den nog trak motor olie gennem forbrændingen.
Det skal lige siges at motoren er købt gennem en fra klubben og skulle være renoveret af forsvaret og sat på lager til den kom i min bil. Jeg har kørt ca. 55.000 over de sidste syv år og renoveret topstykke for to år siden.
Til trods for røgen bruger bilen ikke synderligt med olie. Jeg sendte derfor bilen til trykprøvning på et Bosch værksted i Odense. jeg har nu fået resultatet tilbage og cylinder et til tre ligger på lidt over 20 bar mens den fjerde ligger på omkring 22 bar. Umiddelbart syntes jeg jo at det er ganske udmærket, og stemmer også overens med det lave olieforbrug. Værkstedet forslog at det kunne være for sen indsprøjtning af diesel. Og da min pumpe er sat til så tidlig indsprøjtning som muligt, vurderede de at det nok var min pumpe der skulle skilles ad.
Jeg tænkte så at hvis taktkæden er slidt kan det vel også medvirke til for sen indsprøjtning.
Spørgsmålet er så om jeg kan kontrollere om der er slør i forbindelsen mellem krumtap og knast uden at skille det hele ad. Eventuelt med et måleur på ventilløfteren.?
Det ville jo være ærgeligt at bekoste en pumpe renovering vis det viser sig at pumpen ikke fejler noget.
LR SIII Hilsen REO