sv: Motorgang 2.25 Diesel (14-11-2010 19:16:16)
Verner Andersen #2749, reg. ssj
Til at komprimere ventilfjedre kan man selv fremstille et stykke værktøj, eks, et stykke vinkel- eller Ujern hvor der bores huller, så det passer under en af boltene til vippetøj og så hul til ventilskaft og låsestykker på ventil. Måske er der en i regionen der ligger inde med et sådant værktøj du kan låne. Efter afmontering af vippetøj er det en god ide at slå let på skiven der holder fjedrene for at løsne låsestykkerne, ligeledes bør der være stoppet kludestykker omkring huller ved stødstænger for at hindre noget falder ned der. Er der taget kompressionstest på motor? olierøg kan skyldes slidte stempel- og olieskraberinge, videre har 2.25 motoren det bedst med gammeldaws knoldesparkerolie eks. 20-50W; moderne syntetisk olie bortrenser kokssætninger der tætner, således olien pisser lige igennem.
Ellers var det jo vor til sydhavsøerne udsendte medlem Kenneth, der først var inde på olietyvene måske var skurken; selv om de er skiftet for nylig, så kan de være af en dårlig kvalitet.