Olie forbrug SIII Diesel (27-11-2010 16:39:27)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn
Så er jeg til bage igen.
For lige at have historien på plads, er dette efterfølgeren på følgende indlæg.
Min motor ryger en del (se video klip i forrige tråd) Og mistanken har været på alt fra for tidlig indsprøjtning af diesel til slidte oliehætter.
Diesel systemet er blevet frikendt og nu har jeg så skiftet oliehætterne i topstyket. Da jeg afmonterede hætterne ser det ud til at de var blevet blandet. de fire første ventiler havde en type hætter og de fire sidste en anden. Desuden havde hætterne på de to første udstødningsventiler løsnet sig fra topstyket således at de ingen effekt havde. Jeg har nu skiftet alle hætterne til originale og sørget for at de rigtige hætter sidder de rigtige steder. Problemet er bare at det ikke har hjulpet.
Den ryger stadig lige så meget som den gjorde før. Det skal lige siges at jeg har kørt motoren op til drift temperatur.
Min egen teori nu er at det må være stemplerne, men kompretionen ligger mellem 20 og 22 bar og når jeg tager olie påfyldningsdækslet af er der ikke noget at se. (Min motor er en militær motor, så olie påfyldningen er gennem er af side dæslerne.) og tager jeg proppen i ventildækslet af er der heller ikke noget af se her. Når jeg holder en hånd hen over er der heller ikke nogen forskel at mærke. Jeg har forsøgt at holde en tynd gummihandske hen over huldet for at se hvor hurtigt den ville puste sig op. men da "boblen" var blevet ca. 5mm høj stoppede den. Der var ikke nogen synderlig olie tåge at spore.
Så jeg må indrømme at jeg står lidt på bar bund med hensyn til hvad jeg nu skal pille ud og skifte.