sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (08-01-2011 18:05:31)
Torben Gøtzsche #8462, reg. øjyl
Hej Ole
Når du skriver "kevlartov" mener du så spectra eller et af de tilsvarende?
Hvis det er det du mener så vær opmærksom på at disse materialer stort set ingen elasticitet har, og de derfor har en forholdsvis meget lille brudstyrke ved dynamisk belastning (dine ryk og små tilløb med bilen) i forhold til deres statiske belastning ( f.eks. når man bruger det med et spil eller på en båd til at spænde mast og rig op med).
Desuden skurer det lidt i ørerne at lægge det 4 dobbelt - spectra og de tilsvarende er meget dårlige overfor filning på rivning på kanter og i det hele taget skarpe knæk - indenfor sejlsport finder du ikke nogen som er villige til at binde knob på et spectra tov, det går simpelthen for hårdt ud over brudstyrken (kan ikke huske det præcise %tal men det er meget) - derimod bruger man altid splejsninger.
Jeg vil tro at de gange du har oplevet det springe altid var ved et knob/knude, direkte på anhænger træk eller der hvor du trak i havaristen. Bare fordi der står 1800 kg. statisk belastning kan du ikke bare gange med 4 og sige at du må have trukket med 7200kg for at det er sprunget ihvertfald.
Vær desuden opmærksom på at disse tovtyper bliver slidt ekstremt hurtigt især hvis der er sand og mudderkorn i, f.eks. ved at have været trukket igennem mudder, vand og andet og evt. trådt godt ned i mudderet, så er det allerede helt galt.