sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (15-01-2011 15:45:14)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl
Verner
Din opfattelse af Hill Descent Control, som er udviklet og patenteret af Land Rover, kan jeg ikke ændre ved, men jeg kan forsikre dig for at det virker ganske glimrende og overbevisende også i de større modeller end Freelander.
Men det kræver nok at man har mulighed for at gennemprøve systemet for at finde ud af hvor let og sikkert det fungerer og i hvilke situationer, måske specielt hvis man ikke har den store erfaring i terrænkørsel. Men selv når dette er tilfældet er der situationer hvor HDC giver større kontrol end 1. gear i lavt område.
Der er iøvrigt forskel på de systemer der sidder i Freelander og de øvrige modeller, men det ved du sikkert allerede ??
Lige nu hvor det er den rene is vi kører på er HDC også en god hjælp, idet 1. gear i lavt område giver en anelse for høj fart, specielt når vejen samtidig hælder lidt til siden.
Der er sikkert også en grund til at du i dag kan få tilsvarende systemer i de tyske 4x4 mærker og i et par af de japanske.
Når jeg beder om dokumentation skyldes det udelukkende at det du skriver ikke altid er i overensstemmelse med fakta, og det vil en eventuel erfaring ikke ændre ved. Fakta er fakta. Hvordan tror du vi andre lærer nyt om bilerne - ved at lytte, prøve, læse og lære fordi der altid vil være nogle der ved mere om bilerne end man selv gør. Man bliver aldrig for gammel til at lære nyt og ikke bare holde fast i det der var engang.
Kender udemærket de rally-modeller der blev lavet og som bl.a. blev brugt som forløbere/kontrolbiler af etaperne inden rallyet i den engelske rallyserie. Havde de deltaget ville de have været placeret hver gang imellem de 10. første. Har haft lejlighed til at prøve modellen for fuld udblæsning på Land Rover's "rest of world" testbane ved Gaydon. Gæt hvem der sidder i passagersædet :-) - billedet er iøvrigt brugt worldwide til forskellige ting.
mvh
Ib 0219