sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (15-01-2011 16:33:44)
Morten Dam #6034, reg. nvsj
Apropos Freelander, rally og HDC
Hvis den tur Ib henviser til foregik med en skotsk rallymester, som blot havde en del af sine fingre i behold, så ved jeg af egen erfaring, at han har fået en herretur, så hatten – eller rettere snublekysen - passede.
Jeg glemmer i alle tilfælde ikke den tur, jeg havde med bemeldte herre ved rattet i sådan en ”Freelie“ på en særdeles ”bumpy specialstage“ i en midtengelsk skov.
Var denne toptrimmede rallyversion af Freelander blevet indsat med regulært startnummer i stedet for at køre som 0-vogn, ville den utvivlsomt have placeret sig i den bedste ende af feltet. En spændende bil, som desværre aldrig kom videre.
Måske et oplagt emne for Drew Bowler at pusle med Freelander 2, når han en dag bliver færdig med at rumstere med sit Range Rover Sport-baserede Nemesis-projekt.
Hvad Hill Descent Control angår har Ib efter min mening ganske ret. Det fungerer ligeså godt som 1. gear/low - om ikke bedre.
Har netop i denne weekend testet Range Rover TDV8 på en spejlblank og isglat bakke, både op og ned, med bilen på standarddæk og programmeret til først normal kørsel og dernæst glatførekørsel.
I begge ”modes“ virkede Hill Descent Control og Hill Holder perfekt uden og tendens til glid eller udskridning. Systemet havde fuld kontrol over bilen både op og ned ad bakke.
Helt anderledes end en anden - tidligere - oplevelse med en automatgearet konkurrent uden HDC, som i 1. gear/low begyndte et regulært styrtløb mod en bakkefod, så det var nødvendigt at accelerere for at hindre den i at skride ud og gå på tværs. Det pyntede såvist ikke på bilens plasticudhæng fortil, men den væltede i det mindste ikke.
Det pågældende mærke har som de fleste andre 4x4 producenter sidenhen indført et system svarende til Land Rovers HDC.
Cheers
Morten #6034