Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fritrækning (15-01-2011 16:33:44)
Morten Dam #6034, reg. nvsj
Apropos Freelander, rally og HDC

Hvis den tur Ib henviser til foregik med en skotsk rallymester, som blot havde en del af sine fingre i behold, så ved jeg af egen erfaring, at han har fået en herretur, så hatten – eller rettere snublekysen - passede.

Jeg glemmer i alle tilfælde ikke den tur, jeg havde med bemeldte herre ved rattet i sådan en ”Freelie“ på en særdeles ”bumpy specialstage“ i en midtengelsk skov.

Var denne toptrimmede rallyversion af Freelander blevet indsat med regulært startnummer i stedet for at køre som 0-vogn, ville den utvivlsomt have placeret sig i den bedste ende af feltet. En spændende bil, som desværre aldrig kom videre.

Måske et oplagt emne for Drew Bowler at pusle med Freelander 2, når han en dag bliver færdig med at rumstere med sit Range Rover Sport-baserede Nemesis-projekt.

Hvad Hill Descent Control angår har Ib efter min mening ganske ret. Det fungerer ligeså godt som 1. gear/low - om ikke bedre.

Har netop i denne weekend testet Range Rover TDV8 på en spejlblank og isglat bakke, både op og ned, med bilen på standarddæk og programmeret til først normal kørsel og dernæst glatførekørsel.

I begge ”modes“ virkede Hill Descent Control og Hill Holder perfekt uden og tendens til glid eller udskridning. Systemet havde fuld kontrol over bilen både op og ned ad bakke.

Helt anderledes end en anden - tidligere - oplevelse med en automatgearet konkurrent uden HDC, som i 1. gear/low begyndte et regulært styrtløb mod en bakkefod, så det var nødvendigt at accelerere for at hindre den i at skride ud og gå på tværs. Det pyntede såvist ikke på bilens plasticudhæng fortil, men den væltede i det mindste ikke.

Det pågældende mærke har som de fleste andre 4x4 producenter sidenhen indført et system svarende til Land Rovers HDC.

Cheers
Morten #6034

Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "bremseskive"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.