Land Rover Forum

Svar på indlægget:

Bioethanol farlig for de gamle biler! (30-01-2011 13:49:11)
Rasmus Küpper #5414, reg. nsj
FYI
Nu kører de fleste LR på diesel, men vi er nogen der har benzin i tanken.
Nedenstående er copy/paste fra Jaguar club Danmark's hjemmeside.

Bioethanol farlig for de gamle biler
26-01-2011
Bladet Veteran Posten afslører, at bioethanol er farlig for de gamle biler.

PRESSEMEDDELELSE

Den nye benzin indeholder op til fem procent bioethanol og er udelukkende beregnet til moderne biler og motorcykler med indsprøjtning. Men for dem ældre køretøjer, er der alvorlige problemer i sigte skriver VeteranPosten i en uddybende artikel i deres februarnummer.

Benzin er ikke bare benzin, for det udvikles i takt med, at motorerne bliver anderledes. I dag er det ved at være mange år siden, det sidste karburatorkøretøj blev produceret, og i dag har alle indsprøjtning. Tilsætningsstofferne har også ændret sig markant. Engang var et af dem bly, men i dag er det væk, og nu tilsættes andre stoffer som erstatning for tungmetallet bly. Det sidste er bioethanol, som stammer fra planter. Foreløbigt kun få procent, og andelen vil snart stige, men dette miks af nye tilsætningsstoffer er ikke altid lykken for dem de gamle motorcykler og biler, for den nye benzin kan skabe problemer.
Den moderne biobenzin er langt mere hygroskopisk, end benzinen var før i tiden, og det vil sige, at den har langt lettere ved at optage vand. Vand skaber rust i tanke og give korrosion i karburatorerne. Tætninger, pakninger og visse typer O-ringe kan også tage skade, og i nogle tilfælde blive helt opløst. Startproblemer opstår på grund af fordampning af visse tilsætningsstoffer efter lang tids stilstand, og endelig kan den moderne biobenzin løsne visse typer af den tankbalsamering, som mange benzintanke har fået for at blive helt tætte.

Mange forskellige problemer
Olieselskabet BP advarer på en hjemmeside direkte imod at anvende den moderne 10 % ethanol 91 oktan benzin, som virker ødelæggende, på grund af det øgede indhold af ilt, der er i ethanolen. På hjemmesiden forklares det at ældre motorer ganske enkelt ikke beregnet til ethanolbenzin, og videre hedder det, at glasfibertanke over tid opløses. Yderligere advarer man om at benzinen i ståltanke vil give en kraftig forøget risiko for tæring, da biobenzinen lettere optager vand i form af kondens. Man understreger, at biobenzinen ældes og bliver dårlig i løbet af forholdsvis kort tid. Derfor skal det, der anvendes, være så frisk som mulig. Når det gælder totaktere, så lyder rådet at man selv skal blande, og man understreger, også, at man skal undgå at spilde, da lakken kan tage skade og svulme op.
På bladet Veteran Posten har vi set flere eksempler på at benzintankene har en langt større tendens til at ruste indefra, fortæller bladets chefredaktør, Steen Jørgensen.
- De gamle køretøjer står jo stille op til fem måneder i vinterhalvåret, og det er her mange af problemerne opstår. Men også vand i karburatorerne forekommer og det har i nogle tilfælde været så slemt, at køretøjet ganske enkelt ikke har kunnet starte. Men også opløste gummitætninger og O-ringe forekommer, foruden oxyderinger på aluminium, messing og stål. Sidst men ikke mindst har Veteran Posten erfaret at visse typer af tankbalsamering også opløses. Helt galt er det med køretøjerne med totaktsmotorer, for her kan der være fare for at nogle af de ældre typer pakdåser ødelægges over tid, forklarer redaktør Steen Jørgensen.

Billedtekst: Pas på med den nye biobenzin iblandet bioethanol, for den er slet ikke beregnet til de ældre køretøjer, og kan derfor gøre stor skade både indvendigt og udvendigt.
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "baghjul"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.