Halvdød 2,25 Diesel (03-06-2011 09:03:55)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Hej
Da jeg er førstegangsejer af en SIII 2,25 D, er det nogen gange lidt svært at bedømme hvad der er normalt og unormal opførsel for min bil...
Derfor vil jeg lige høre om det er normalt for min bil at effekt og speederposition ikke følges ad. Når jeg træder på speederen tager bilen fint gas og accelerere til at begynde med. Både når jeg starter fra stilstand og bevæger mig op i gearene og hvis jeg køre ud af landevejen og vælger at lave en vild acceleration fra 75 til 85 km/t...
Men dette gælder kun for ca 1/4 til 1/2 nedtrykket speeder. Det er som om at resten af speedervandringen er virkningsløs. Jeg kan høre at motorlyden ændre sig en smugle - der sker bare ingenting. Jeg har lagt mærke til at gør jeg det ved lave omdrejningstal ryger udstødningen lidt mere, og ved højere omdrejningstal er der ingen forskel at se i bakspejlet.
Fornemmelsen minder meget om den jeg husker fra tiden med neddroslede knallerter. Altså at der ligesom er noget der spænder ben for fuld effekt når man når til et vist punkt.
Og som meget garvet motortuner af den gamle (30 år gamle ;-) skole, og senere biler, har jeg da også en fornemmelse af at det er der nissen ligger begravet - altså i at indsugning eller udstødning ikke virker optimalt.
Er jeg helt galt på den eller vil et optimeret topstykke/ind- og udstødning give en bedre trækkraft. Eller hvad???
Mvh
Jens