Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: Køb af Defender - sikkerhedsaspektet (07-12-2011 01:19:46)
Ole Jensen
Min kommentar skulle ses som refleksion ifm. den Kinetisk energi som skal styrers/kontrollers/absorberes når nu uheldet har indfundet sig…!

Her er et gammeldags design som H-type chassisramme og boltede karosse dygtigt bagud. Set i relation til deres moderen automobil-fætter med deres ingeniør og designmæssige forbedringer i passivt/aktivt sikkerhedsaspekter ifm. kollisionimpact.

Det er måske ikke usmart at forholde sig kritisk ift. de statiske målbare parameter som benyttes. Nysgerrigeheden fik mig for et par år siden forbi Britisk politi uheldsstatestik, hvori Land Rover opnår en særdeles pæn placering, og som har været brug som salgsargument. Men problemet med med det statistiske grundlag, er at politiet kun medtager uheld hvor personskade er reporteret og at man ikke forholder sig statistisk ikke til hvor hyppigt/sjældent til bilmærke forkommer i trafikken.

Det havde måske været lidt mere anvendligt, hvis det fremgik hvormange passagerkilometer pr. år / pr. personskade hvert mærk/model repræsenteret i statistikken (men så skal man også medregne alle de Km. der køres uden uheld… nu bliver det svært, for ikke at sige umuligt…)

I samme anledning blev jeg opmærksom på at fransk, belgisk, hollandsk politi også fører uheldsstatistik og man i europæiske sammenhæng overvejet en samkøring af databaserne, men at det praktisk ikke var muligt, da de statiske parameter ikke var ens. Min erindring fra den gang var at jeg med den åbenbaring, lod statistik være statistik, og helliget mig mere praktiske ting.

Blandt Volvo entusiasterne finder man den samme lidt mistroiske opfattelse omkring kollisionssikkerhed af ældre designet modeller…

http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY&feature=relmfu

Men myten lever helt sikkert videre… både blandt Landy og Volvo entusiasterne, men hvis man skal bruge et arbejdskøretøj med offroad egenskaber, så er en simpel H-type chassisramme og stive aksler en udemærket løsning ;-)

Rigtige entusiaster vælger vel også deres biler, mere med hjerte… Gør de ikk´

Cheers Ole J
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "generator"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.