sv: sv: sv: sv: sv: vinter kørelse med lw/ serie bil (09-12-2011 00:25:43)
Peter Hansen #4214, reg. ssj
Da der ikke er centerdiff. på en seriebil, skal der ved indkoblet 4x4 en gang imellem ske en udligning af forskellem på rulledistancen mellem for- og bagaksel, dette sker vet at et eller flere hjul skrider lidt på kørebanen, det kan mærkes som ryk i bilen. Disse skridninger kan komme på meget ubelejlige tidspunkter og kan lige være nok til at udløse en udskridning der udvikler sig ukontrollabelt og medfører at man totalt mister kontrollen over bilen.
Så på is- og sneglat vej kun baghjulstræk og lav fart. Hvis du ikke kan komme frem grundet for lidt friktion, kan Du koble 4x4 ind men så er det meget, meget lav fart - det er meget ubehageligt at holde med næsen nede i en hestefold, eller andre steder hvor man ikke er velkommen.
I dyb sne kan Du ganske rigtigt godt køre med 4x4.
På grund af opslidte mangenoter i bagakslen har jeg i nogle dage kørt med forhjulstræk, det tror jeg ikke kan anbefales som alternativ til baghjultræk på disse modeller, ved kurvekørsel kumme der nogle grimme ryk i styretøjet og på våd eller glat vej giver det nogle uforudsigelige reaktioner, Rykkene skyldes at knokkelledene er alm. enkelt-kardanled der har små ændringer i omdrejningshastigheden - to accelerationer og to decelerationer på en 360 gr. akselrotation. rykkene bliver tydeligere jo større vinkel kardanledene skal optage.
Moderne forhjultrukne biler har homokinetiske led - dvs. den indbyrdes hastighed de to aksler imellem er konstant.
Med 88" 200TDI hilsen
Peter