sv: sv: sv: Hængertræk til 3500 kg (21-11-2003 15:31:17)
Ib Hammer
For en enkelt gangs skyld vil vi svare på et indlæg - da det tilsyneladende ikke er tilstrækkeligt at vi har talt med Hartley (og som har givet et ret udtømmende svar) - uden at vi skal høre hvor meget bedre mange er til at forbedre Land Rover end fabrikken selv.
Lad os slå en ting helt fast - så der ikke er nogen misforståelse på dette punkt:
Hvad og hvordan den enkelte ejer ønsker at ændre sin Land Rover hverken kan eller vil vi blande os i.
Når det så er sagt er vi nødt til at tilføje hvordan vi står som importør og hvilke holdninger vi nødvendigvis må have:
Det kan forhåbentlig ikke undre at vi ikke sanktionerer en eller andens "formodede" forbedring af det produkt som det har taget Land Rover's ingeniører 55 år at udvikle - hvis det var så let at ændre bilen til et mere perfekt produkt, ved blot at sætte andre fjedre på, mon man så ikke havde gjort det??????
Når man ændrer på bilens oprindelige og godkendte mekanik/teknik har det indflydelse på andre evner, såsom køreegenskaber, sikkerhed, styrke og holdbarhed. Ændrer man på bilens ophæng (hæver bilen)har dette indflydelse på bilens egenskaber på vej - den vil ganske enkelt have lettere ved at vælte i en såkaldt "elgtest" -
For fabrikken og os som importør gælder EU's lovgivning hvilket betyder at enhver ændring skal gennem EU-godkendelses"apparatet", ligesom der er et produktansvar at leve op til - det nytter ikke noget at sende et produkt på markedet som vælter ved den første test - og sjovt nok er der aldrig nogle af leverandørerne af de "forbedringer" de sælger til Land Rover ejere, der har forsynet Land Rover eller os med en godkendelse - man kan jo så spekulere på hvorfor??????
Og vi kan i sagens natur ikke udstede godkendelser på produkter der ikke er godkendt af fabrikken.
Vi ved da godt at nogle ændringer gør at bilen (typisk ved terrænkørsel) måske på enkelte punkter klarer sig en smule bedre end en standardbil - man skal bare huske at det sker på bekostning af andre egenskaber. Og en Land Rover er ikke kun konstrureret til at køre i terræn.
Når så et eller andet måske går i stykker som følge af de ændringer man har foretaget - er det ikke ændringen men bilen der er noget i vejen med??????!!!!!
Det er også derfor at en eventuel chiptuning betyder at garantien bortfalder (gælder iøvrigt ikke kun for Land Rover). Ingen har endnu godgjort at et øget moment på 20-25% ikke har indflydelse på drivlinien og motorens levetid -men det er måske noget som først viser sig om 5 -10 år - med det resultat at Land Rover får ry for ikke at kunne holde. Man "glemmer" eller har ikke kendskab til at bilen har været chiptunet og at det er her årsagen til en smadret gearkasse eller havareret motor skal findes. Det er bare særdeles kedeligt og en voldsom udgift for den stakkels ejer som i god tro har købt en nyere brugt Land Rover, fordi de har en høj grad af holdbarhed.
Ligeledes har vi endnu ikke set en EU-godkendelse på bilens brændstofforbrug og forurening (!!!!!) efter en chiptuning. At bilen efter en chiptuning forurener mere end det tilladte er vel ikke noget der bekymrer, det gælder nok kun for alle andre:-))
Men hvis der skulle være nogle der ligger inde med en EU-godkendelse modtager vi den da gerne, ligeledes vil vi også meget gerne se om der er nogle af chiptunings-firmaerne der udsteder garantibeviser på motorens og drivliniens holdbarhed.
God weekend
IH