sv: sv: sv: sv: Standard bladfjedre? (24-01-2012 13:41:20)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
Det ved jeg så ikke 100%, det gik jeg bare ud fra. Ellers kunne man vel lige så godt bruge snor som du siger.
Fidusen ved Teflon (PFTE) eller UHMW plast tapen er jo at det er smørrefrit. UHMW er samme plast der sidder i f.eks. hofteproteser og det er MEGET glat. Det der sidder under en kvalitetsmus til PC en er PFTE. Det er ikke lige så holdbart som UHMW plast men marginalt glattere.
Humlen i at få behagelige bladfjedre er at nedsætte den statiske gnidningsmodstand. De aller fleste materialer skal "skubbes igang" og glider så mærkbart lettere i fart (dynamisk gnidningsmodstand).
Olie giver en meget lav dynamisk gnidningsmodstand. Men metaldelene trykker olien/fedtet hurtigere eller langsommere væk fra bærefladerne og så har man metal mod metal gnidningsmodstanden.
I tidlige bladfjedre brugte nogen af fabrikanterne en tynd broncestrimmel mellem fjederlagene for at undgå dette.
Så vidt jeg kan forstå det på YouTube klippet, så er løsningen mad tape en "tør" løsning hvor ens fjedre er selvsmørende. Så hvis man får pulverlakeret fjederlagene og tapet dem burde man være kørende lang lang tid...
Jeg har et sæt fjedre jeg skal have ordnet. Så hvis der er nogen der evt. ved hvor man kan få det der UHMW tape her i landet med lidt rabat, er jeg interesseret i noget samkøb.
Det manden anbefaler er 15my tykt.
Hilsen
Jens