sv: sv: sv: sv: Standard bladfjedre? (24-01-2012 14:39:06)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn
Tricket man brugte i gamle dage på fine vogne med bladfjedre var at man smurte nav-fedt mellem lagende som var det nutella på franskbrød. Så samlede man fjedrene og så viklede man lærredsstrimler af en eller anden slags udenom og klistrede det godt ind i fedt. Skulle det være rigtig godt syede man lædder udenpå til sidst.
Fedtet mellem bladene sørgede for at fjederen fleksede godt og indbindningen sikrede at stadset ikke blev fyldt med støv og skidt.
Selv har jeg forlænget levetiden på mine bag-fjedre, ved at løfte bagenden, så akslen hang i fjedrene og så blev de blæst ind i en god rustløsner. I mit tilfælde Berner Rustløsner. Og så fik fjedrene nogle godyle tæsk med den største hammer jeg kunne løfte med en hånd. Gentog behandlingen et par gange i løbet at dagen, og blæset den til sidst ind i Berner Højtryksffedt. Lod den hænge natten over og næste dag havde jeg super bløde fjedere. Har også prøvet at gøre det samme nede ved smeden hvor vi blæste diesel ind mellem fjedrene. De første kilometer bagefter vrikkede hun mere med bagdelen end pigerne gør på Montmartre! :) Men højtryksfedtet virker som den bedste løsning.
mvh Niels