sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Chassi Ramme på one ten (110´´) (21-02-2012 23:18:18)
Kim Horsevad
Att: Verner Andersen:
Ad.1. Læs hvad jeg skrev...
"Den styrke der iagttages for det galvaniserede søm er altså i højere grad et udtryk for stålets umodificerede styrke, end det er et udtryk for en styrkereduktion."
Din kritik antyder at du har misforstået min sætning og nu forsøger at kritisere mig derfor.
Ad. 2. Normalisering og udglødning er dog distinkt forskellige fagbegreber. Temperatur, holdetid og anvendelsesområder er forskellige. Formålet kan være forskelligt. Fælles er at man ændrer kornstrukturen i krystalgitteret. Til din oplysning er rekrystalliseringstemperaturen for jern 450 grader celcius. Højere temperaturer er nødvendige ved forskellige legeringer.
Ad. 03: Landrovers oprindelige rammer er dimensioneret til 2mm. Richards Chassis har muligvis opdimensioneret for at tage højde for metaltræthed ved påsvejsning af styrtbøjler. Vindens konstante påvirkning på styrtbøjlen giver konstante smårystelser der giver baggrund for metaltræthed i befæstelserne mellem styrtbøjle og outriggere, sekundært i svejsningerne mellem outriggere og chassis. Om rammen blivere stærkere ved galvanisering afhænger af hvor mange spændinger den tilføres ved svejsningen - ikke godstykkelse.
Ad. 04: Selvfølgelig er en galvaniseret ramme stærkere end en malet, hvis udgangspunktet for de to efterbehandlinger er identisk. Er udgangspunktet ikke identisk giver sammenligningen ikke mening.
Hvis du har yderligere SPECIFIKKE spørgsmål til ovenstående skal jeg gerne forsøge finde metallurgisk referencelitteratur til belysning af disse; men stil venligst spørgsmålene direkte og ikke i gådeform...
Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad