sv: SIII, ny i klubben, to spørgsmål ( fjedre + 3. gear ) (16-06-2012 17:14:25)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl
ad. Fjedre:
Den hidtil bedste løsning jeg er stødt på (og ikke prøvet selv) er at få skilt fjedrene helt ad, få lagene sandblæst og pulverlakeret plus tapet dem med teflontape.
Aldrig mere olie og fastsiddende fjedre...
Det jeg selv har haft held med er at bruge rustløsner eller kontaktrens fra Biltema. Rustløsneren er en kraftigere udgave af kontaktrensen og det kommer virkelig i dybden og ætser rusten væk. Det er ikke bare en tynd olie, men sprayer man på en rusten skrue el. lign. forsvinder rusten og den bliver blank.
Der går godt nok et par dåser til og man skal lige give hver fjedre et pust hver dag i en uge. Men så skal de nok komme til sidst.
Hvis du har muligheden, kan man også lægge hele fjederen i eddike og salt. Men det fordre at du kan lave et opvarmet bad og at du kan højtryksrense fjedrene til sidst så der ikke kommer til at stå noget af den ætsende blanding inde i fjedrene når de er rene. Dette har jeg heller ikke selv prøvet på fjedre, men det virker på alt andet og kommer virkelig i dybden og renser til rent metal hvis det får tiden til det.
ad. Gear:
Som de andre siger. Det er synkromeshen der er brugt op. Det kan lade sig gøre at sætte nye synkromeshringe i ovenfra med gearkassen i, siger en gammel legende...
Ellers tog det mig ca. en uge at lære at lave dobbelt udkobling. Og nu er det ikke engang noget jeg tænker over :-)
Hilsen
Jens