sv: sv: sv: EGR Blanking kit (27-09-2012 23:45:14)
Anders Poulsen #6320, reg. ssj
Ja nu vil jeg holde kaniner og køer ude af EGR-snakken. Det hører vist til på Poul Thomsens bord.
Og ja jeg medgiver det ikke kun er fryd og gammen med EGR-ventiler der nedsætter NOx eller den 5. gas(virker ved, man leder udstødningsgas ind i motoren og dermed nedsætter forbrændingstemperaturen. systemet er mest virksomt i dellastområdet, og ikke ved fuldgas, da man der naturligvis ønsker maks effekt og heller ved tomgang/let last, da motoren er mere påvirkelig til at gå ujævnt og iøvrigt ikke har en høj forbrændingstemperatur)
Den giver også arbejde til mekanikeren, når ventilen og indsugningssystemet soder til. Og når den så samtidig er skyld i let forøget brændstofforbrug og nedsat effekt, kan det være svært at forstå dens eksitensberettigelse...Men mon ikke der er nogen der ved bedre, når EGR-ventilen nu er monteret på alle biler idag. De NOXer må være mere farlige end vi lige forstår...
Nu er jeg ikke bekendt med denne gas bliver målt på dieselbiler til syn. Man kigger kun på mængden af sodpartikler. Så synsmanden vil næppe opdage det er blændet af, omend det dog ikke er lovligt at sætte systemet ud af drift.
Men nej, udstødningsgassen bliver ikke lukket ind "på slump"! det er nøje afmålt sammen med den luft der går igennem MAF-sensoren på en moderne bil. Ja faktisk vil en moderne gå dårligt eller gå ud ved speederslip hvis egr-ventilen ikke fungerer.
Og påstanden om EGR-systemet er skyld i man nu også monterer holder vist heller ikke vand...