sv: Udlftning af bremser 109" (17-11-2012 12:44:45)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn
At lufte bremser ud på en seriebil og især en 109" kan være et sandt helvede.
Har du monteret dobbeltvirkende (tokreds) forbremser? Det gør det ikke nemmere.
Du skal også sikre dig at din hovedcylinder rent faktisk er til en 109" Husker en anden sag om en SIIA 109" der bare ikke ville bremse indtil ejeren erkendte at han havde fået en forkert hovedcylinder, en til en 88" der simpelthen ikke kunne sende vædske nok helt ud til baghjulene på hans 109'er.
Men ellers er fremgangsmåden beskrevet mange gange her og på andre fora. Du skal bruge tre egnede bremseklemmer. Klem alle bremseslanger af. Nu skal bremsepedalen være stenhård. Er den ikke det, er hovedcylindren deffekt. Løsen klemmen til baghjulene og luft baghjulene ud. Skal du være helt sikker har du taget tromlerne af og mast cylindrene sammen med en skruetvinge. Læg f.eks en passende møtrik ind i cylinderen så du kan få den trykket helt sammen.
Når baghjulene er luftet ud, klemmer du af igen og lufter et forhjul ud af gangen. Brug samme fremgangsmåde som før.
Så skulle det virke. Husk også at bakkerne naturligvis skal være justeret ordenligt ud, så det første tråd ikke går med at få bakkerne ud til tromlerne.
Men som sagt, det kan være et helvede uanset. Patentudluftere, klare slanger der er proppet ned i en dunk med bremsevædske og andre løsninger der sikrer at luften ikke løber ind igen kan være praktiske. En makker til at jokke på bremsen kan være uundværlig. Eller en "doven dreng" en hinstregims der holder pedalen mens du lufter ud. Men brug tricket med at klemme af. -og sikrer dig at du har di rigtige reservele og at de virker.
Mvh Niels