Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: Tur til Island 2013 (30-12-2012 18:41:08)
Mads Jónsson #8925, reg. øjyl
Hej Dennis + familie

Jeg har med stor glæde og interesse tidligere læst om Jeres ture, og jeg er sikker på, at Island også vil blive en kæmpe oplevelse for Jer. Vi har været der og skal igen.

Jeg vil anbefale Jer at starte med at gå ind på www.visiticeland.com - vælg evt. dansk version foroven. Her er der masser af oplysninger (også link til Smyril Line, og det er dejligt afslappende at sejle derop :-) - og jeg er heller ikke søstærk). Bemærk nederst på siden Useful links, der kan du finde oplysninger om bl.a. vejr- og vejforhold generelt, se fx:
http://www.vegagerdin.is/english/road-conditions-and-weather/
hvor du løbende kan følge med omkring temperatur, hvornår vejene åbner efter vinteren osv. Og der er flere links. Der er en side omkring vejforholdene (der er ny hvert år) samt en vejledning til F-ruterne, hvornår de åbner mv., dog kan jeg ikke lige i farten finde/huske disse sider, men kan sende links, hvis jeg finder dem.

Selv om du tilsyneladende ikke er til sejlads, så er turen derop (og hjem igen) med Smyril Line som sagt en oplevelse. Og snyd ikke Jer selv for Færøerne – men ok hvis I har travlt. Bestil i god tid. Det med containeren vil jeg glemme alt om. Synes i øvrigt ikke at Smyril er så dyr igen.

Køb eller lån Turen går til Island og den noget mere uddybende Rejsen rundt i Island, begge fra Politikkens forlag. Fine beskrivelser af Island, seværdigheder mv. og de forskellige områder - også om kørsel på fjeldruterne.

Selv i disse GPS-tider er gode kort rare at have med. Gode vejkort kan ikke fås her i DK, men skal købes på Island. Den første by man møder efter færgen (hvis man altså er med den) er Eigilsstadur. Dér veksles penge (det kan man pt. ikke her hjemme fra) og provianteres (det siges, at reglerne for hvad må indføres af mad og drikkevarer er ret strikse, vi gled dog glat igennem tolden). I øvrigt husk at få den islandske moms retur på varerkøb (fx tøj, gem bon´er).


Med Jeres erfaring ved I jo alt om grej og overnatning osv. Vi overnattede i telt, et meget solidt fjeldtelt, der kan tåle vind og vejr (husk jern-pløgger og ekstra barduner, almindelige telte til danske forhold dur ikke). Husk også at det kan være koldt, vi oplevede 0 gr. og 18 m vind oppe på højfjeldet i midten af august måned. I har ekstra tank i bilen, fint for der kan være langt imellem tankstationerne. Der er 3G telefondækning de fleste steder, efterhånden også pæn dækning i højlandet.

Det er efter min mening for så vidt ikke svært at køre på Island, heller ikke på de fleste almindelige F-ruter, dog skal man være indstillet på flodkrydsninger og ind imellem meget hullede/dårlige nærmest ikke eksisterende veje. Men det kender I jo også alt til, kan jeg forstå. Flodkrydsning skal man lige vænne sig lidt til. De fleste er ganske uproblematiske og ikke så dybe, men er man i tvivl om dybden, så er det på med vaders´ne og gå igennem først. Hold øje med store sten på bunden. Enkelte steder er der meget strøm, og så er det en god ide at vente til der kommer en lokal og kører igennem, så man kan se, hvor floden kan passeres (fx det smalleste sted er ikke det bedste). De dybeste vi var i var op til dørhåndtagene, vi kører en Discovery 3 (med snorkel), så det er vel omkring 70 cm. Da det er smeltevandsfloder, er der mindst strøm og vand om morgenen og mest sidst på dagen. Sluk i øvrigt aldrig for motoren lige efter en flodkrydsning, men det ved du sikkert alt om.

Du spørger til dæk. På en del fjeldveje kan der være mange sten og lavastykker, og gode solide stærke dæk, gerne 3-lags, er et absolut must. Vi havde to reservehjul med + lappegrej med, men punkterede ikke. Vi kørte på BFG All-Terrain, rigtig godt dæk til Islandsforhold. Foruden skovl, en smule værktøj og almindelig recovery grej havde vi ikke ekstra med. Husk dog en lille dæktryksmåler.

Omkring fjeldruter kan jeg foreslå:
Thörsmörk F249 (Syd Island) – flot og varierende rute med mange flodkrydsninger, ender i dejlig campingplads, gode muligheder for vandreture (tæt op ad Eyjafjallajökul der var i udbrud i 2010).
Askja F910 (Norøst Island) – lige som at være på en fremmed planet, de fleste ruter nemme, campingplads og hytter ved Drekagil.
Kverkfjöll F902 eller F903 – mellemsvære ruter, mange sving, op og ned, ender ved kæmpe isgrotte.
Landmannalaugar F208 (Syd Island) – forholdsvis nem rute mod et meget specielt område, campingplads omgivet af rhyolitbjerge.
Lakagigar F206 (Syd Island) - op til Laki vulkanen, også meget specielt område med store lavemarker, nem rute men så absolut kun i 4x4.
Jöklasel F985 (Syd Island) – kort men nem vej på små 20 km op til en gletcher, rigtig flot rute som går stejlt op ad snoede bjergveje også kun for 4x4.

Og der er selvfølgelig mange flere.

Den rute du tænker på må være F910. Stykket fra syd om Askja og nord om Vatnajökul over til F26 ved Nyidalur skulle være ret udfordrende at køre. Jeg har ikke kørt den, men hvad jeg har læst og hørt, skal man min. være to biler helst med spil, stor frihøjde og snorkel, der skulle være meget vand.

Prøv evt. at google nogle af turene (fx F985 Iceland, så er der flotte billeder på skærmen).

Har ingen erfaring fra vestfjordene og ved heller ikke hvordan det er med hytter (som fx på New Zealand og Norge).

Se evt. også
http://www.youtube.com/watch?v=BjrDok-F8KU
fin lille film (selvfølgelig med en LR), der giver et godt billede af kørsel på F-vejene.

Hvad man ellers vil se og opleve er jo en smagssag, heste-centrum er vistnok i det Nordvestlige Island, vi nød at bade i en varm sø oppe på højlandet, vandreture, det historiske osv., landet byder på rigtig meget. Reykavik er også en dejlig by.
Det var hvad jeg lige kunne komme i tanke om. God fornøjelse med det hele.

Hilsen Mads


Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "automatgear"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.