sv: sv: sv: Egr ventil td5 (10-01-2013 10:46:23)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl
EGR er noget, som er introduceret for at nedbringe NOX-udledningen og det er i grunden ganske fornuftigt, at motorer forurener mindst mulig.
Men gamle Rudolf Diesel havde nok ikke planlagt, der skulle ledes affald ind i maskinen...
EGR ventiler har det med, at sode til, fordi man alt for mange biler kører for mange korte strækninger, så motoren ikke bliver gennemvarm.
Det sker ikke kun på Td5, men stort set alle biler med EGR og nævnte kørselsmønster.
Derfor burde alle dieselbiler have et oliefyr, der starter senest sammen med bilen og derved bringer motortemperaturen hurtigt op. Ford Transit havde en overgang en tilsvarende opsætning.
De lavere gear må gerne køres højt op i omdrejninger, både for at lufte udstødningen ud og for at forbedre brændstoføkonomien. Sejtrækning over længere strækninger er ikke en dieselmotors livret.
Det øger blot forbruget og gør maskinen sløv.
Udstyr til miljøforbedring bør holdes intakt.