sv: sv: sv: sv: sv: sv: Egr ventil td5 (10-01-2013 18:48:05)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn
Tjae, nu er jeg jo ikke såp gammel, men jeg husker da at der for en 20-25 år siden blev talt meget om "partikkel-udledning" Om at disse skadelige partikler især i områder med tæt bytrafik forårsagede div. lungesygdomme og andre ubehageligheder for folk der af en eller anden grund boede i disse områder. Især indfaldsvejene til København blev betegnet som nogen af de mest forurende områder i Danmark. Kort sagt, bilindustrien fik ud fra et politisk krav meget travlt med at løse problemet med partikler. Den simple løsning blev altså disse EGR-ventiler.
I dag er det så CO2 og global opvarmning vi får tudet ørene fulde af. Og i det lys kan det jo være svært at forstå at CO2 er bedre end partikler. Men CO2 er trods alt en naturligt forekommende luftart. Det er partiklerne ikke. Så måske hele ideen med EGR-ventiler ikke var så tosset alligevel. Ikke at jeg skal pege fingre af nogen, kører selv i en gammel smog-pump uden hverken kat. eller EGR. Og så bor jeg på landet så det er jo ikke mine børn der ligger på lungeafdelingen. Havde jeg en diesel med tilkokset EGR ville jeg da også overveje den nemme løsning og nyde en bedre brændstoføkonomi. Men helt at afskrive EGR-systemet som en historisk fejltagelse, det er måske at gå for vidt.
:)
For øvrigt er CO2 problemet meget større end den globale bilisme. Det er jo kun en del af den samlede CO2 udledning. Alene indstilling af afbrændning af regnskoven skulle efter sigende nedbringe CO2-udledningen betragteligt. Men det er en helt anden diskussion
Mvh Niels