sv: sv: sv: sv: Problemer med knastfølgerne i 2,5 NA diesel (06-06-2013 19:47:24)
Frank Bebe #7532, reg. mjyl
Nu er jeg kommet hjem fra Marokko og har fået tid til at skille min motor ad. De fleste ruller var slidt helt ned og kantet efter kun ca. 200 km kørsel. Min første tanke var: Elendig kvalitet! Men jeg har fået målt hårdheden af rullerne og de er nøjagtig lige så hårde som dem der sad i, 56 HRC. Jeg har undersøgt om det kunne være en stoppet oliekanal, men det er ikke ret sandsynligt. Knastfølgerstyrene er forbundet med et ca. 10mm hul der er boret på langs af blokken. Oliekanalen bliver forsynet med olie fra et lille hul i det foreste knastakselleje. Hullet var ikke stoppet til. Hvad kan have forårsaget det meget store slid? Bronzeknastfølgerne er bredere end de originale og der mangler de to små huller nederst ved rullen. Knastakslen er helt slit op og skulle nok have været skiftet sammen med knastfølgerne. Kan det være fordi kontaktfladen mellem rullen og bronzeknastfølgeren er større samt at knastakslen var for slidt så der var for lille kontaktflade mellem knastakslen og de nye ruller, så de ikke har roteret som skulle?
Jeg håber der er nogen der kan hjælpe med en forklaring på hvorfor rullerne blev slidt så hurtigt.
Jeg har besluttet at renovere motoren helt og har bestilt en ny knastaksel, knastaksellejer, nye ruller og er reparationssæt til oliepumpen hos Turner Engineering. Delene er i OE kvalitet. Jeg har fundet et sæt nye originale bronzeknastfølgere samt originale olipumpedrev og vakuumpumpekobling.