sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tilspændingsmoment (07-07-2013 20:21:41)
Verner Andersen #2749, reg. ssj
Hjulmontering handler vel ligesåmeget om religion, rutiner og fremgangsmåde, som dækvalg gør. Selv gør jeg det på den måde at- hægter hjul på med en skovl ell. feltspade som løftestang- fanger med en møtrik for neden- drejer hjulet 1/2 omgang så det falder ind for oven og monterer de øvrige møtrikker- spænder til med en luftnøgle, der er indstillet til let tilspænding, springer hveranden over- anlægsflader og hjulbolte skal naturligvis være renset for rust, mudderkager og maling. Er gået over til at bruge tjærespray (det nye sort :o) fra Biltema, på hjulboltgevind og hjulmøtrikkers anlægsflade i fælg. Smører lidt, holder vand og rust borte, tørrer let op og holder på møtrik, men snavs hænger ikke ved, som ved brug af eks. kobberfedt. Sænker bilen og spænder hjulbolte til med en teleskopnøgle- springer hveranden over igen, indtil man fornemmer hjul sidder fast. Mht. letmetalfælge bør man følge fabrikkens forskrifter nøjere vedr. tilsp. osv.