Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: ny rover ejer? (31-10-2013 11:03:59)
Morten Nyhus #7617, reg. øjyl
Hej Thorbjørn

En ting er hvad bilen koster i anskaffelse, anslåede løbende reservedele samt saftforbrug afhængigt af model og kørte kilometer, en anden er hvad der skal afsættes til skattefar i form af vægtafgift, misundelsesafgift og grønne tillæg samt forsikring.

Datoen for første registrering har således meget at sige for hvad den koster at have holdende med plader på, uden den ruller 1 km. overhovedet.

De nyeste modeller koster som jeg husker det i omegnen af kr. 18.000 til skattefar om året, dertil kommer forsikring, så kr. 2.000 kan det hurtigt koste bare at have en nyere LR holdende i indkørslen. Datoen for hvornår dette trin indtræder, kan jeg ikke huske, men jeg mener det er indenfor de sidste 2 – 3 år.

Biler nyere end 01.07.1998 eller 01.08.1998 – men ældre en ovennævnte ukendte dato - mener jeg koster omkring kr. 12.000 eller 13.000 til skattefar. Før den dato kan han nøjes med omkring kr. 6.000 så vidt jeg husker på sidste opkrævning.

Hvad der er af skæringsdatoer tidligere end dette aner jeg ikke, da vi her er ude i at bilerne er for gamle til at de har min interesse som dagligt transportmiddel. Er man til de ældre biler er der selvfølgelig datoen for hvornår den kan regnes som veteranbil, som så vidt jeg husker er 35 år.

Ovenstående er baseret på mit sparsomme kendskab til 90” Defendere på gule plader, og skal tages med et vist forbehold og undersøg selv de præcise datoer og beløb såfremt det er faktorer der skal tage med i betragtningerne inden anskaffelse.

Hvordan det forholder sig med 110” på gule plader eller som bus, samt hvad man skal regne med hvis der overvejes Discovery eller Range Rover aner jeg ikke, men der er sikker andre i klubben der kan datoer og tal for de modeller, hvis du efterspørger dem.

Jeg kan også kun opfordre dig til at rette henvendelse til din ”hjemregion” Bornholm, som jeg er sikker på vil være behjælpelig med at besvare spørgsmål. Måske er du heldig at de kender til en bil der kunne være noget for dig, eller måske endda hjælpe dig med at kigge bilen efter inden du køber – Det har i hvert fald forekommet her i region Østjylland tidligere ved jeg.

Sidst men ikke mindst er Land Rover folket normalt et åbensindet folkefærd som værdsætter andre der lider af ”engelsk syge”. Jeg er sikker på at du vil blive mødt med venlighed hvis du henvender dig til føreren af en Land Rover du møder f.eks. ved det lokale supermarked, og spørger ind til hans bil, erfaringer med den osv.

Under alle omstændigheder: Held og lykke med din søgen, håber du finder den engelske perle der passer præcist til dig.

/Morten
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "lygteglas"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.