Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Import af Defender 110 og registrering som bus? (28-01-2015 02:03:46)
Anders Kristiansen
Jeg har lige været den proces igennem som du er interesseret i. Jeg købte en 1999 Defender TD5 110" med 9 siddepladser i Tyskland (2001 er sidste årgang det kan lade sig gøre med LR bus). Herefter monterede jeg et midtersæde i stedet for cubbyboksen på 1. sæderække, hermed var der så 3+3+4 sæder. Yderligere blev bilen forsynet med ildslukker, skilte for nødudgang samt vægttavler med passagerantal mv. Herefter skaffede jeg en kopi af den M2 typegodkendelse (9916) jeg gerne ville have bilen godkendt efter. Afsted til syn i en synsvirksomhed som syner M2 køretøjer. Det første synsmanden spørger efter er en godkendelseserklæring som jeg ikke havde, for jeg ville gøre som Claus beskriver ovenfor. Synsmanden ville gerne gennemføre synet, men bilen ville aldrig kunne godkendes som M2 uden enten en godkendelseserklæring, eller et tilsagn fra producenten om at min bil opfyldte kravene for M2. Jeg tog kontakt til Landrover Danmark, men de ville ikke attestere at min bil var korrekt ombygget, det ansvar ville de ikke tage. Det samme svar fik jeg fra Landrover England, dog kunne de bekræfte at der var produceret Defender 110 med 10 og 12 sæder i 1999. Enden på sagen blev at jeg måtte alliere mig med en køretøjskonsulent (autoconsult.dk) som kunne lave godkendelseserklæringen som jeg kunne medbringe til syn. Erklæringen består af en rapport hvor ombygningen beskrives, og en masse billeder af den konkrete ombygning på min bil. En tur i synshallen med bilen og godkendelseserklæringen resulterede i at bilen blev synet som M2. Erklæringen kostede 6500,- så det skal man regne med at ofre. Jeg kan godt se at Claus' beskrivelse er en del nemmere og billigere, men det virker til at der er strammet en del op på procedurerne siden 2013 - eller også har jeg været uheldig i valg af synshal. En bonus information: En bus M2 skal ikke toldsynes på samme måde som en M1, dvs. synsmanden tager ikke stilling til om bilen er under, middel eller over standen for lignende køretøjer. Jeg havde med vilje ladet bilen se lidt ramponeret ud, i håb om at den ville kommer under middel. Men det havde ikke indvirkning på den endelige afgiftsvurdering som blev ca. 35000,-

Jeg håber at du får held med importen af drømmebilen

Mvh
Anders
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "intercooler"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.