sv: Import af Defender 110 og registrering som bus? (28-01-2015 02:03:46)
Anders Kristiansen
Jeg har lige været den proces igennem som du er interesseret i. Jeg købte en 1999 Defender TD5 110" med 9 siddepladser i Tyskland (2001 er sidste årgang det kan lade sig gøre med LR bus). Herefter monterede jeg et midtersæde i stedet for cubbyboksen på 1. sæderække, hermed var der så 3+3+4 sæder. Yderligere blev bilen forsynet med ildslukker, skilte for nødudgang samt vægttavler med passagerantal mv. Herefter skaffede jeg en kopi af den M2 typegodkendelse (9916) jeg gerne ville have bilen godkendt efter. Afsted til syn i en synsvirksomhed som syner M2 køretøjer. Det første synsmanden spørger efter er en godkendelseserklæring som jeg ikke havde, for jeg ville gøre som Claus beskriver ovenfor. Synsmanden ville gerne gennemføre synet, men bilen ville aldrig kunne godkendes som M2 uden enten en godkendelseserklæring, eller et tilsagn fra producenten om at min bil opfyldte kravene for M2. Jeg tog kontakt til Landrover Danmark, men de ville ikke attestere at min bil var korrekt ombygget, det ansvar ville de ikke tage. Det samme svar fik jeg fra Landrover England, dog kunne de bekræfte at der var produceret Defender 110 med 10 og 12 sæder i 1999. Enden på sagen blev at jeg måtte alliere mig med en køretøjskonsulent (autoconsult.dk) som kunne lave godkendelseserklæringen som jeg kunne medbringe til syn. Erklæringen består af en rapport hvor ombygningen beskrives, og en masse billeder af den konkrete ombygning på min bil. En tur i synshallen med bilen og godkendelseserklæringen resulterede i at bilen blev synet som M2. Erklæringen kostede 6500,- så det skal man regne med at ofre. Jeg kan godt se at Claus' beskrivelse er en del nemmere og billigere, men det virker til at der er strammet en del op på procedurerne siden 2013 - eller også har jeg været uheldig i valg af synshal. En bonus information: En bus M2 skal ikke toldsynes på samme måde som en M1, dvs. synsmanden tager ikke stilling til om bilen er under, middel eller over standen for lignende køretøjer. Jeg havde med vilje ladet bilen se lidt ramponeret ud, i håb om at den ville kommer under middel. Men det havde ikke indvirkning på den endelige afgiftsvurdering som blev ca. 35000,-
Jeg håber at du får held med importen af drømmebilen
Mvh
Anders