Land Rover Forum

Svar på indlægget:

Nål til SU karburator (V8 3.5) (14-05-2016 20:02:15)
Mikkel Christensen
Hej folkens

Jeg har tidligere haft mange, mange problemer, som ikke forsvandt trods alle mulige tiltag.
Til sidst viste det sig at elektronisk strømfordeler var vejen frem, som skrevet om her:
http://www.dlrk.dk/forum/vis.asp?w=103&i=148439&f=&g=&ex=1&s=n%E5l&uid=852807812#148439

Det hjalp dog ikke på at motoren fik for lidt brændstof og efter at have prøvet alt andet viste det problem sig at relatere til nålen i karburatoren.
Det voldte helt utroligt mange kvaler da ingen af de typiske forslag hjalp og nu vil jeg blot dele erfaringen i det tilfælde andre har samme problem, samt spørge til hvilken nål i andre kører med, af ren og skær nysgerrighed.


Det tekniske:
Min bil har to stk. SU HIF 44 karburatorer. De var udstyret med BGC nål, som er den mest gennemsnitlige nål.
Den giver dog en alt, alt for mager blanding og umiddelbart passer den slet ikke til en land rover V8.
Det viser sig at en KL nål er det som kommer nærmest det optimale, men desværre fås de ikke, da denne profil forsvandt ved overgang til det nåleformat som sidder i HIF karburatorene (fjederbelastet 0,1 tomme nål).
Den nål som kommer tættest på i dag lader til at være BAK, som denne: http://sucarb.co.uk/checkout/cart/?___SID=U
Det hjalp gevaldigt på problemerne med en BAK, men blev aldrig rigtig godt.

Følgende fornemme online redskab kan sammenligne et hav af nåle og sammenligner man KL og BAK ser man at der er en lille forskel på den første fjerdedel af nålene. http://www.mintylamb.co.uk/suneedle/
Man kan se at forskellen er forsvindende lille, cirka 0.03 mm i tykkelsen, men det gør en pokkers til forskel.
Selv med BAK havde min bil havde evige problemer under acceleration og jeg måtte ofte trække choker ud når jeg skulle opad bakker.
Til sidst tilpassede jeg en gammel BGC nål så den fik samme profil som de oprindelige KL nåle og nu kører det virkelig perfekt.
Med andre ord var den ultimative medicin elektronisk strømfordeler kombineret med korrekt nål i karburatoren.

Hvis andre skal igennem samme procedure er her en god vejledning om at tilpasse nålen: http://www.terryhunt.co.uk/tech/picsb/pics.htm

Jeg er glad over at det endelig kører perfekt, men undrer mig også over at det skal være så stort et problem at finde den korrekte nål (der står stort set intet om det på nettet).
Hvilken nål kører i andre med og har I slet ikke haft den slags udfordringer?

Hilsen Mikkel

PS: Jeg skal måske nævne at jeg skiftede det oprindelige luftfilter ud da det var i stykker.
Det nye luftfilter er et KN filter og det er muligt at det har en del af sige i forhold til valget af nål...
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "koblingspedal"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.