sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bremser/håndgas (21-06-2004 18:30:00)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy
Nej - der er ingen risiko.
Som jeg skrev - hvis du har uhensigtsmæssig røgudvikling (hvidlig/blålig røg ved tomgang eller ingen røg ved tomgang men sort os ved alm. kørsel) så er det et tegn på at pumpen skal justeres eller er slidt.Det kan så indvirke på tomgangsomdrejningerne så den går ujævnt (dermed ikke sagt at det ikke kan skyldes andre ting - evt. at dine dyser eller et/flere tændrør ikke funker som de skal - for at nævne nogle).
Pumpen justeres nemmest således:
Løsn de tre møtrikker der holder pumpen på plads en anelse og marker pilepladens pilemarkeringssted (det er den plade der er anbragt til højre for pumpen når du ser oppefra og ned på den fra højre sideskærm af)med en tusser. Derefter tager du et koben og støtter på pumpeflangen og luftfilterbefæstigelsesarrangementet således at du nu kan overføre moment til pumpeflangen (vippearmsprincip)- dermed drejes pumpen en anelse (mod uret) og samtidig med at du holder momentet på kobenet så spænder du boltene igen.
Der skal ikke drejes meget - kun en anelse (1/2 - 1mm --- i første omgang)-- måske er det for lidt eller for meget -- det konstaterer du ved at køre en lille tur hvor du lader den køre i tomgang (skal så helst ikke give andet puf fra sig end det der kommer umiddelbart som du starter og derefter bliver usynlig) -- så accellerer du (og der må den jo godt gi´noget sort os) og holder jævn fart (nu uden røgudvikling eller minimal/næsten usynlig sort røg) -- det gør du så i forskellige fartregier.
Hvis du så er tilfreds har du uden andre specielle værktøjer fundet rette indstilling (eller noget der ligner) -- hvis den oser kraftigt i fart men ikke i tomgang eller den oser ligegyldigt hvad, så må du til den igen og justere enten højre eller venstre om (samme fremgangsmåde som før)-- tag for en sikkerheds skyld værktøjet med i bilen under prøveturen, så har du muligheden for at justere undervejs ved pitstop.
Sådan gjorde jeg - efter alskens andre forsøg og gode råd, som dog ikke rigtig hjalp (men jeg lærte min motors forskellige arrangementer at kende undervejs, trods alt - og nu kører den som en drøm (nu er det bare mig selv der oser - for jeg er på tværs af den moderne opfattelse vedr. tobak - og oser som en skorsten på trods).
Håber så at det var det der skulle til for at din landbrugsmaskine kommer til at spinde som en SINGER symaskine.
SIIIerhilsen Stefan (nu med sommefornemmelser i maven og en næsten færdigrenoveret militrailer på perlegruset)