Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bremser/håndgas (21-06-2004 18:30:00)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy
Nej - der er ingen risiko.
Som jeg skrev - hvis du har uhensigtsmæssig røgudvikling (hvidlig/blålig røg ved tomgang eller ingen røg ved tomgang men sort os ved alm. kørsel) så er det et tegn på at pumpen skal justeres eller er slidt.Det kan så indvirke på tomgangsomdrejningerne så den går ujævnt (dermed ikke sagt at det ikke kan skyldes andre ting - evt. at dine dyser eller et/flere tændrør ikke funker som de skal - for at nævne nogle).
Pumpen justeres nemmest således:
Løsn de tre møtrikker der holder pumpen på plads en anelse og marker pilepladens pilemarkeringssted (det er den plade der er anbragt til højre for pumpen når du ser oppefra og ned på den fra højre sideskærm af)med en tusser. Derefter tager du et koben og støtter på pumpeflangen og luftfilterbefæstigelsesarrangementet således at du nu kan overføre moment til pumpeflangen (vippearmsprincip)- dermed drejes pumpen en anelse (mod uret) og samtidig med at du holder momentet på kobenet så spænder du boltene igen.
Der skal ikke drejes meget - kun en anelse (1/2 - 1mm --- i første omgang)-- måske er det for lidt eller for meget -- det konstaterer du ved at køre en lille tur hvor du lader den køre i tomgang (skal så helst ikke give andet puf fra sig end det der kommer umiddelbart som du starter og derefter bliver usynlig) -- så accellerer du (og der må den jo godt gi´noget sort os) og holder jævn fart (nu uden røgudvikling eller minimal/næsten usynlig sort røg) -- det gør du så i forskellige fartregier.
Hvis du så er tilfreds har du uden andre specielle værktøjer fundet rette indstilling (eller noget der ligner) -- hvis den oser kraftigt i fart men ikke i tomgang eller den oser ligegyldigt hvad, så må du til den igen og justere enten højre eller venstre om (samme fremgangsmåde som før)-- tag for en sikkerheds skyld værktøjet med i bilen under prøveturen, så har du muligheden for at justere undervejs ved pitstop.
Sådan gjorde jeg - efter alskens andre forsøg og gode råd, som dog ikke rigtig hjalp (men jeg lærte min motors forskellige arrangementer at kende undervejs, trods alt - og nu kører den som en drøm (nu er det bare mig selv der oser - for jeg er på tværs af den moderne opfattelse vedr. tobak - og oser som en skorsten på trods).
Håber så at det var det der skulle til for at din landbrugsmaskine kommer til at spinde som en SINGER symaskine.
SIIIerhilsen Stefan (nu med sommefornemmelser i maven og en næsten færdigrenoveret militrailer på perlegruset)
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "tandrem"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.